Hoe luxe auto’s rijdende wellness resorts zijn geworden

Foto Rolls Royce

Het Japanse topmerk Lexus heeft een haal- en brengservice voor garagebeurten. Je Lexus wordt door de dealer opgehaald en na behandeling thuis afgeleverd. Deze ‘red carpet treatment’ - standaard bij elke nieuwe Lexus - is valet parking in een nieuwe jas. “Een stuk ontzorging” is bij Lexus onderdeel van het verwenpakket. “We komen in een situatie waarin de auto maar het halve verhaal is”, zegt woordvoerder Guido Roozekrans van Toyota- en Lexus-importeur Louwman. Luxe is service; je klanten in de watten leggen als hotelgasten.

Dat is nieuw. Oude autoluxe was functioneel. De meeste comfortverhogende voorzieningen in auto’s waren beargumenteerbaar. Airconditioning diende de veiligheid door het hoofd koel te houden. Elektrische ramen en spiegels voorkwamen gehannes met slingers en hendels. Een automaat was comfortabel in de file. Dankzij navigatie kon de automobilist zich op het rijden concentreren.

Maar met zulke traktaties hoeven topmerken niet meer aan te komen, nu elke boodschappenauto ze aan boord heeft. Om het verschil te maken, schakelen ze in hun nieuwe functie van ontzorgers een versnelling hoger met de weelde. Hun auto’s transformeren van luxueus transportmiddel tot belevingscentra. Massagestoelen, multimediaal amusement en in de prijs inbegrepen personeel dat haalt en brengt maken de nieuwe limo tot resort voor onderweg, met wellness tot het gaatje en de automobilist, de gast in eigen huis, als stralend middelpunt.

Droompaleis

Elitemerken als Rolls-Royce gaan er ver in. De Rolls-Royce Phantom – Nederlandse catalogusprijs 528.826 euro – is te bestellen met een humidor in het dashboardkastje. Dat is een opbergdoos die rookwaar bij de juiste luchtvochtigheidsgraad in conditie houdt. Het laat zien dat deze auto van zijn functie is ontheven. Het rijden is totaal ondergeschikt gemaakt aan het vermaak. Rolls-Royces zijn om een sigaar in op te roken.

Of vanaf de Theatre-Lounge Seats achterin tv of dvd te kijken op de beide twaalf inch beeldschermen die uit de ambachtelijk gepolijste picknicktafels klappen. Uiteraard op je eigen favoriete stoel. De achterpassagier - in een Rolls-Royce meestal de eigenaar - kiest net als thuis zijn meubels zelf. Hij heeft de keuze tussen Lounge Seat (een bank), Individual Seats (twee door een vaste middenarmsteun gescheiden stoelen) of Individual Seats with Occasional Seat – met tussen de twee separate stoelen een noodzitje waarop, occasionally, een derde bioscoopbezoeker kan aanschuiven.

Daar moet op gedronken worden. Treft dat even: in de armleuning tussen de Individual Seats is plaats voor een koelbox respectievelijk een Drinks Cabinet met kristallen karaffen en glazen. Hoe bekrompen van de gewone man om te mokken dat zoiets van de gekke is. De essentie van genot is immers dat het zonder argumenten kan. Plat? Een pennenset in het dashboardkastje levert Rolls-Royce ook. Speciaal voor de geletterde elite, I presume.

De Phantom wordt zo het droompaleis met alle weelde die je thuis of in het Hilton hebt. Home cinema, leunstoel, wortelnotenhouten ambiance, een als dashboardkastjesklep vermomde secretaire met pennenset, overal telefoons, draadloos internet, een volle minibar.

Rolls-Royce is een extreem geval van poenschepperij die op zichzelf niets nieuws is. Koelkast en tv had Elvis in zijn met goud en diamanten opgetuigde sleeën uit de jaren zestig al.  Maar daar komt op het bestedingspeil van Gordon en consorten nu iets bij. Het nieuwe speelveld voor de luxury brands is autowelzijn dat de ordinaire consumentenluxe ver ontstijgt, de wellness treat die lijf en ziel in alle staten van geluk moet brengen.

Aromatherapie

Gezonde lucht, bijvoorbeeld. Lexus paradeert met de naar eigen zeggen “veelgeprezen nanoe®-technologie”, die “in het interieur negatief geladen ionen verspreidt om de lucht te verfrissen en de luchtvochtigheid te reguleren”. Als een witte tornado rekent een Japanse Mr. Proper af met rookdampen en lichaamsgeuren.

Mercedes biedt met Air-Balance een combinatie van luchtverfrisser en aromatherapie. In het dashboardkastje bevindt zich een parfumverstuiver met de flacon waarvoor het merk zelf geuren levert. “Met hoogwaardige en uiteenlopende geuren verbetert dit pakket het welbevinden van de inzittenden, vooral tijdens langere ritten.” Maar je eigen Cartier mag er ook in.

De ‘geurverspreiding’ is uitschakelbaar, de intensiteit van het aroma regelbaar. Vier basisgeuren met specifieke sferen  – Nightlife Mood, Downtown Mood, Sports Mood, Freeside Mood, je verzint het niet – reinigen de lucht in het interieur. Volgens Mercedes knap je er enorm van op. De sprookjesachtig exuberante interieurverlichting met instelbare kleuren moet het Zen-gevoel bij de inzittenden versterken. “Zeven kleurtinten maken een individuele selectie van de stemming mogelijk.” Licht is welbehagen.

Massagefunctie

De nieuwste trend is fysiotherapie. De stoelen in de Audi A8 zijn leverbaar met een ‘massagefunctie’ die in de standen ‘Stretch’, ‘klopfen’, ‘Rücken’, ‘Schulter’ en ‘Welle’ de rug bewerkt. BMW heeft in de 7-serie comfortzetels achter, waarin twaalf luchtkamers de rugspieren masseren met “golfachtige bewegingen van boven naar beneden”. “Zes andere”, lezen wij, “maken roterende bewegingen van de schouders tot aan de onderrug”.

Het verst gaat Mercedes met de hot stone massage-functie in de nieuwe S-klasse. In de rugleuning van de  bestuurdersstoel bevinden zich veertien opblaasbare luchtkussentjes. Ze komen na inschakeling van het massageprogramma in beweging om het hele gebied van schouderbladen tot stuitbeen te bewerken. Rustgevend hardnekkig voel je ze, gewoon tijdens het rijden, als stevige maar vreedzame masseursknuisten over wervels en spieren glijden. Van boven naar beneden en terug, afhankelijk van het gekozen massageprogramma. Er zijn zes massagevarianten, die ik via het infotainmentscherm op het dashboard kan instellen. De thema’s ben ik allemaal vergeten op één na: Active Workout. Toen ik dat las moest ik bijna huilen. Wie zit daar? Een man van in de vijftig die geen honderd meter hard kan lopen.

Maar je weet niet wat je meemaakt, zo erotisch. Het warme gevoel in je rug is geen illusie. Over de luchtkussentjes is als een tweede huid, direct onder de lederen bekleding, een soort elektrische deken gelegd die als een supersnelle stoelverwarming de hele rug aanbraadt. De druk versterkt het gloeiende effect.

Mercedes rotzooit niet zomaar wat aan. Hot stone is in samenspraak met medici ontwikkeld, zegt de Mercedes-man die me de stoel grondig uitlegt. Helpt het? Het is niet eens zo belangrijk. Het verhoogt het genot. Voor de cooling-down na de behandeling heeft de Mercedes-stoel trouwens ook ventilatie. Op warme dagen laat zich met een druk op de knop een koele luchtstroom door het ademende leer geleiden.

En dan hebben we de Executive Stoel achterin nog niet gehad. Zo heet bij Mercedes-Benz de CEO-zetel die Lexus ook heeft in het topmodel LS – daar heet hij Ottoman. Het is bij beide merken de moeder aller ligstoelen die van hoofd- tot voetsteun letterlijk het hele lichaam ondersteunt en die zich als een tandartsstoel van zit- naar ligstand laat verstellen. Binnen handbereik vind je in de Mercedes S-klasse bovendien de thermobekerhouders die je op warm en koud kunt zetten, zodat je koffie heet en je Coke koud blijft.

Spa-gevoel

Zo is de auto zijn eigen recreatieve bestemming aan het worden: de plek om even helemaal tot jezelf te komen. Daar horen wel verkoopbare verhalen bij die klanten overtuigen dat de investering loont. Die zijn er: ontstressing. De wellnesslimo wil ontspannend werken op alle zintuigen. Bij Mercedes-Benz zeggen ze het met zoveel woorden: hij is er voor het Spa-gevoel. Rijden? Oók, natuurlijk, maar dat doen auto’s tegenwoordig allemaal zo goed dat daar geen winst meer valt te halen.

Hoe lang houdt de autotop dit exclusiviteitsmonopolie in stand voordat de nieuwe extravagantie net als tennis of hockey als een baksteen keldert in de statushiërarchie? Goede vraag. Dat de ordinairste huis- tuin- en keukenauto’s tegenwoordig beschikken over gekoelde dashboardkastjes is nog het onschuldigste symptoom van inflatie. Renault en Citroën kwamen met de parfumverstuiver voor een “aangename en subtiele” geursfeer onderweg. In het Lexus-gamma is het luchtverfrissende ionending al afgedaald naar de IS, een hybride middenklasser vanaf 36.000 euro. De nieuwe Volkswagen Passat is vanaf eind dit jaar voorzien van een Rear Entertainment System, met schermpjes achterin. Net een Rolls.

De massage-Polo is, kortom, een kwestie van tijd. Maar tot het zo ver is, kunnen vermogenden zich wentelen in de ultieme decadentie.