Na Timberlake en Zuckerberg gooit ook Bill Gates ijswater over z’n hoofd

Wat in juni al begon groeide afgelopen week uit tot een online hit: de Ice Bucket Challenge. Het idee: beroemdheden (en ook gewone mensen) gooien een emmer ijswater over hun hoofd om aandacht te vragen voor de spierziekte ALS. De actie is een succes, mede dankzij Justin Timberlake, Mark Zuckerberg en Bill Gates.

Op Facebook alleen zijn de afgelopen tijd al 1,2 miljoen filmpjes geplaatst van mensen die de Ice Bucket Challenge aangaan. Volgens data van Facebook die techsite Mashable doornam, begon de internetactie met het ijswater begin juni op kleine schaal. Pas vorige maand werd de Ice Bucket Challenge gekoppeld aan de strijd tegen ALS en sinds deze week gaat de actie echt viral, vooral door filmpjes met beroemdheden.

Hoe werkt de Ice Bucket Challenge precies? Het concept is simpel: je vult een emmer met ijswater en giet die over je hoofd terwijl iemand het filmt. Vervolgens zet je het filmpje op Facebook en Twitter en nomineert een aantal andere mensen die binnen 24 uur hetzelfde moeten doen. Als je dat niet doet, moet je 100 dollar (of euro) doneren. Het idee is natuurlijk dat je het allebei doet.

Door beroemdheden gaat challenge viral

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg nam twee dagen geleden de ‘challenge’ aan, waarna hij onder anderen Bill Gates nomineerde, die ook een emmer ijswater over zijn hoofd gooide (wat zeker in het geval van Gates een tamelijk komisch filmpje oplevert):

https://www.youtube.com/watch?v=6TLzOW39WXw

https://www.youtube.com/watch?v=-fnKBISyxr0

Zuckerberg en Gates waren zeker niet de eerste beroemdheden die de Ice Bucket Challenge aannamen. TIME zette gisteren een overzicht online met de 11 beste challenges met beroemdheden. Daarbij filmpjes van onder anderen Justin Timberlake, Jimmy Fallon en de gouverneur van New Jersey Chris Christie.

Verbaan: donatie is waardevoller

De hype rond de Ice Bucket Challenge ging deze week ook aan Nederland niet voorbij. Zo sprongen Beau van Erven Dorens en Renate Verbaan in een uitzending van Shownieuws in een badje met ijswater en werd nrc.next-columniste Georgina Verbaan uitgedaagd om hetzelfde te doen. “Zoals het een brave BN-er betaamt zou ik stante pede een emmer moeten zoeken, ijs moeten kopen (voor thuis water laten bevriezen was geen tijd meer) om me ergens te begieten”, schrijft Verbaan in haar column van vandaag (€), maar ze vraagt zich af waarvoor precies:

Om bekendheid te krijgen voor de ziekte ALS, is mij nu duidelijk. Een ernstige aandoening van het zenuwstelsel waarbij de cellen die onze spieren aansturen, afsterven. Dat leidt tot invaliditeit en verstikking. De oorzaak is nog steeds onbekend en er zijn ook nog geen medicijnen tegen. Daar is niets hilarisch aan. Oprah schijnt ook met ijs in de weer te zijn geweest, maar ik laat deze emmer even aan me voorbijgaan. Ik weet niet of het tot bekendheid van de ziekte bijdraagt als natte BN-ers zichzelf filmen. Dan is een donatie waardevoller. Over een snor valt dan weer wel te praten.

ALS Association haalde al 7 miljoen op

Smaakvolle actie of niet, de actie is enorm succesvol. De ALS Association in Amerika haalde de afgelopen twee weken voor 7,6 miljoen dollar aan donaties op, weet The Wall Street Journal, ten opzichte van 1,4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Zo is de Ice Bucket Challenge de ‘Harlem Shake’ of ‘Call Me Maybe’-parodie van deze zomer geworden, maar dan voor de goede zaak, concludeert Mashable.

Twitter avatar alsassociation The ALS Association #ALSIceBucketChallenge is now trending on Twitter. Thank you for helping to make this happen. #StrikeOutALS
    • Pim van den Dool