Blokker ruimt de rommel op

Sinds 2002 is Blokker niet meer veranderd. Bezoekers vinden het er onoverzichtelijk en stoffig. Daarom testen ze nieuwe winkels uit met meer ruimte en moderne snufjes.

Naar Blokker ga je als je een dweil nodig hebt, of een ovenschaal. „Blokker is een winkel voor gerichte, functionele aankopen”, zegt retailexpert Cor Molenaar. „Het is geen winkel om lekker rond te neuzen. Alhoewel, je moet er wel zoeken, want het is er behoorlijk rommelig en onoverzichtelijk.”

Dáár wil Blokker wat aan doen. In de testwinkel aan de Jodenbreestraat in Amsterdam is sinds donderdag de vernieuwde winkelformule te zien. „Uit gesprekken met klanten bleek dat zij Blokker onoverzichtelijk, sleets en stoffig vonden”, zegt topman Jack Peters.

De nieuwe winkel oogt frisser, en doordat de schappen een stuk lager zijn, ook overzichtelijker dan voorheen. De bakstenen muren moeten de winkels huiselijker maken. Datzelfde geldt voor de kleurige kasten met producten. Peters is trots op het „huiskamergevoel” dat Blokker nu uitstraalt.

Op de wanden zijn categorieën aangeduid – ‘schoonmaken & huishouden’, ‘wassen & strijken’ of ‘wonen & sfeer maken.’ Het assortiment is uitgebreid. Blokker heeft nu een eigen lijn kookartikelen en houten speelgoed. De presentatie van de artikelen gebeurt op een meer „lifestyle-achtige” manier. De kurkentrekkers liggen niet langer bij de keukenhulpjes, maar bij de wijnglazen. Alles om ramen te zemen staat nu bij elkaar.

Ultieme voorbeeld van stilstand

Blokker heeft het niet makkelijk. 2013 was een „financieel moeilijk jaar”, zo staat in het jaarverslag van familiebedrijf Blokker Holding, dat veertien winkelformules in elf landen heeft. Ook Xenos, Big Bazar, Leen Bakker, Intertoys en Bart Smit vallen onder de holding. Vorig jaar daalde de omzet van alle winkels samen met 4 procent tot 2,5 miljard euro. De nettowinst daalde met 5 procent naar 61 miljoen.

Nederland telt zo’n 620 Blokker-winkels. Sinds 2002 zijn die niet meer vernieuwd. „Te bizar voor woorden”, zegt retailexpert Paul Moers. „Je kunt huishoudelijke artikelen tegenwoordig overal krijgen, dus je kunt het je niet permitteren om jaar in jaar uit hetzelfde te doen zonder te veranderen. Blokker is voor mij het ultieme voorbeeld van stilstand in het retaillandschap.”

Twee jaar werkte Blokker (7.000 medewerkers) aan zijn nieuwe formule. In het centrale magazijn werd een complete winkel van 500 vierkante meter nagebouwd, een laboratorium om vernieuwingen te testen. Een klantenpanel gaf desgevraagd commentaar. Met behulp van die kritiek werd de formule steeds aangepast. Zo kwamen er knaloranje tassen van hard plastic, omdat klanten zeiden dat ze de winkelmandjes niet prettig vonden. Er kwamen uitlegfolders, zoals ‘Hoe kies je de juiste pan?’ En bij de schappen hangen kaartjes met huishoudelijke tips.

Shoppen met je smartphone

De nieuwe formule gaat ook over omnichannel, hét buzzwoord uit de detailhandel. Het zou het antwoord moeten zijn op de manier waarop consumenten tegenwoordig hun aankopen doen. Zij oriënteren zich op internet, bezoeken een fysieke winkel om het product te bekijken en zoeken ter plekke via hun smartphone naar (goedkopere) alternatieven.

In de nieuwe Blokker staat een aanraakscherm waarop klanten artikelen die niet in de winkel liggen, kunnen bestellen. Dit kan ook via de tablet waarmee één medewerker rondloopt. Klanten kunnen hun online aankoop de volgende dag afhalen in een Blokker-filiaal naar keuze of laten thuisbezorgen. Bij de föhns en scheerapparaten hangt een scherm waarop aanvullende productinformatie verschijnt.

Volgens retailexpert Cor Molenaar is het gebruik van dit soort technologie een „basisvoorwaarde” geworden waaraan een winkel tegenwoordig moet voldoen.

Maar retailexpert Paul Moers verwacht niet dat de nieuwe strategie Blokker veel nieuwe klanten gaat opleveren. „Dit valt wat mij betreft onder achterstallig onderhoud. Ze trekken nu een sprint om de concurrenten die hen de afgelopen jaren links en rechts hebben ingehaald, bij te benen.”

De komende tijd gaan nog vijf testwinkels open, in Eindhoven, Alkmaar, Nijmegen, Alphen aan den Rijn en aan de Maasstraat in Amsterdam. Na de testfase beslist Blokker of de nieuwe formule overal komt.

    • Barbara Rijlaarsdam