Sleets en stoffig Blokker doet aan achterstallig onderhoud

Foto ANP

Blokker komt met een nieuwe formule. De eerste nieuwe winkel opende gisteren in Amsterdam. Vier vragen over de metamorfose van het oer-Hollandse winkelbedrijf.

Waarom moet het anders?

“Blokker is een winkel voor gerichte, functionele aankopen”, zegt Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Je gaat langs als je een dweil nodig hebt, of een ovenschaal. “Het is geen winkel om lekker rond te neuzen. Alhoewel, je moet er wel zoeken, want het is er behoorlijk rommelig en onoverzichtelijk.”

Dáár wil Blokker wat aan doen. “Uit gesprekken met klanten bleek dat zij Blokker niet overzichtelijk en sleets, stoffig, vonden”, zegt topman Jack Peters. “Het mag verrassender, zeiden ze. Met die drie elementen zijn we aan de slag gegaan.”

Peters is trots op het “huiskamergevoel” dat Blokker nu uitstraalt. “Wij verkopen functionele dingen zoals koffieapparaten en afwasborstels. Maar we zijn er óók voor de gezelligheid in huis.”

Hoe gaat het financieel?

Dat Blokker het moeilijk heeft, is duidelijk. 2013 was een “financieel moeilijk jaar”, zo staat in het jaarverslag van familiebedrijf Blokker Holding, dat veertien winkelformules in elf landen heeft. Zo vallen ook Xenos, Cook&Co, Big Bazar, Leen Bakker, Intertoys en Bart Smit onder Blokker Holding.

Nederland telt zo’n 620 Blokker-winkels. Sinds 2002 zijn die niet meer vernieuwd. Ongelooflijk, zegt retailexpert Paul Moers. “Blokker is stil blijven staan in een wereld die compleet verandert. Je kunt huishoudelijke artikelen tegenwoordig overal krijgen, dus je kunt het je niet permitteren om jaar in jaar uit hetzelfde te doen. Blokker is voor mij het ultieme voorbeeld van stilstand in het retaillandschap.”

Wat is de nieuwe formule?

In de nieuwe formule verlaagt Blokker niet alleen de hoogte van de schappen naar 1,55 meter, het springt ook in op ‘omnichannel’. Dit buzzwoord staat voor manier waarop consumenten tegenwoordig hun aankopen doen. Zij oriënteren zich online, bezoeken de winkel om het product te bekijken en zoeken ter plekke via hun smartphone naar (goedkopere) alternatieven. Die consument wil tegenwoordig alles overal kunnen kopen.

Er staat een terminal waarop de klant een product kan bestellen dat niet aanwezig is zoals een koffiezetapparaat in een afwijkende kleur. Ook loopt één medewerkster rond met een tablet waarop klanten kunnen bestellen. Hun online aankoop kunnen ze laten thuisbezorgen of de volgende dag afhalen. Bij de persoonlijke verzorgingsproducten –föhns en scheerapparaten – hangt een scherm waarop aanvullende productinformatie verschijnt zodra de klant het apparaat vastpakt.

Gaat het werken?

Volgens Molenaar is het gebruik van dit soort technologie “tegenwoordig een basisvoorwaarde”. Paul Moers is het met hem eens. “Dat ze het hele omnichannel-gebeuren nu serieus nemen, daarvoor krijgen ze van mij een dikke pluim.”

Toch denkt Moers niet dat dit Blokker veel nieuwe klanten gaat opleveren. “Dit valt onder de noemer achterstallig onderhoud. Ze trekken nu een sprint om de concurrenten, die hen de afgelopen jaren links en rechts hebben ingehaald, weer bij te benen. Wat ze doen is een stap in de goede richting, maar baanbrekend kun je het niet noemen.”

    • Barbara Rijlaarsdam