Openbaar vervoer is veiliger sinds invoering van de ov-chipkaart

Sinds de invoering van de ov-chipkaart, zo’n vijf jaar geleden, is het openbaar vervoer in grote steden veiliger geworden. Dat schrijft Trouw op basis van eigen onderzoek.

De poortjes voor de ov-chipkaart bij Rotterdam Centraal. Foto NRC / Maarten Hartman

Sinds de invoering van de ov-chipkaart, zo’n vijf jaar geleden, is het openbaar vervoer in grote steden veiliger geworden. Dat schrijft Trouw op basis van eigen onderzoek. De krant keek naar vervoersbedrijven in Amsterdam (de metro), Rotterdam (bij de RET) en Den Haag.

De ov-chipkaart maakt zwartrijden moeilijker, omdat je alleen met een kaart door de afgesloten metropoortjes kunt. Ook in de bus (waar je langs de chauffeur moet) en in de tram is het aantal zwartrijders afgenomen.

 

 

Maar in Amsterdam steeg vorig jaar het aantal incidenten. Volgens Trouw komt dat doordat de GVB medewerkers toen vroeg om alle voorvallen te melden.

Het aantal incidenten in de andere twee steden daalde wel. Rotterdam ging van 392 (2009) naar 202 (2013). Zo ook Den Haag (van 135 in 2011 naar 74 vorig jaar).