NS verwacht na afwikkeling Fyra weer winst te maken over 2014

NS-topman Timo Hughes.

De Nederlandse Spoorwegen hebben over het eerste halfjaar van 2014 een nettowinst geboekt van 133 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2014 die het vervoerbedrijf vandaag heeft gepresenteerd. Vorig jaar leden de NS nog een verlies van 43 miljoen euro.

Het verlies van vorig jaar was vooral het gevolg van het mislukte Fyra-avontuur. De hogesnelheidstrein van de Italiaanse maker Ansaldo-Breda, die reed tussen Amsterdam en Brussel, moest één van de paradepaardjes worden van NS, maar werd na technische problemen uit de dienstregeling geschrapt.

De winstcijfers over het afgelopen halfjaar zijn volgens de NS vooral het gevolg van incidentele meevallers. Zo zijn de bedrijfslasten dit jaar juist door de afwikkeling van het Fyra-dossier, lager dan in 2013 en stegen de vervoersopbrengsten met 94 miljoen euro. Het bedrijf verwacht ook over heel 2014 winst te maken.

Volgend jaar zal financieel complexer zijn, omdat de aan de NS verleende nieuwe concessie voor het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn dan ingaan. Dat brengt de verplichting mee om miljoenen te investeren in nieuw materieel.

De NS hebben nieuwe sprinters en intercity’s besteld. Een aantal oudere dubbeldekkers wordt gereviseerd en ingezet zolang dat nieuwe materieel nog niet ingezet kan worden.

De reizigerspunctualiteit steeg van 90,4 procent vorig jaar naar 93,3 procent over de afgelopen zes maanden. Ook de klanttevredenheid bleef op peil, ondanks de weken durende schoonmaakstaking in april en mei.

Het personeelsbestand bleef met 25.246 formatieplaatsen stabiel in vergelijking met vorig jaar. De NS staan op de zestiende plaats in de top-20 van meest populaire werkgevers. 2014 wordt het eerste volledige jaar voor NS-topman Timo Hughes, die in oktober 2013 Bert Meerstadt opvolgde.