NS boekt 133 miljoen euro winst door incidentele meevallers

Foto ANP/Jeroen Jumelet

De NS heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 133 miljoen euro winst behaald, een grote stijging ten opzichte van het verlies van 76 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt vooral door ‘incidentele meevallers’, zo maakte het bedrijf vanmiddag bekend.

Bedrijfslasten vielen bijvoorbeld lager uit doordat de kosten van de afwikkeling van het Fyra-dossier meevielen. Ook personenvervoer per trein en bus leverde het bedrijf meer op dan in de eerste helft van vorig jaar. Op de zakelijke markt was daarentegen nauwelijks sprake van groei.

De NS verwacht dat de verbetering zich de rest van het jaar doorzet, maar ook dat komt door de meevallers. Over de resultaten volgend jaar is de NS minder positief, mede doordat ‘noodzakelijke investeringen’ in materieel moeten worden gedaan. “NS zal onverminderd op de kosten moeten letten”, aldus financieel topman Engelhart Robbe in een verklaring tegenover persbureau Novum.

Reiziger nog ontevreden over op tijd rijden

Reizigers zijn nog altijd niet tevreden genoeg over het op tijd rijden door de NS. In het eerste kwartaal gaf 47 procent van de reizigers de NS een 7 of meer voor op tijd rijden, in het tweede kwartaal was dat 51 procent. Met staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) is afgesproken dat dit percentage dit jaar 53 procent moet bedragen.

Mansveld besloot eerder dit jaar de NS nog een definitieve boete op te leggen van 2,75 miljoen euro, omdat de vervoerder in 2012 prestatieafspraken met de overheid onvoldoende was nagekomen, onder meer omdat reizigers ontevreden waren over de punctualiteit van treinen. Ook vonden zij dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn en de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet. De boete had kunnen worden kwijtgescholden als de prestaties vorig jaar voldoende verbeterden, maar dat was niet het geval.

Voor 2013 heeft Mansveld de NS inmiddels ook een voorlopige boete opgelegd van 2,75 miljoen euro. Uit de cijfers van vanmiddag blijkt dat de oordelen van de klanten de eerste twee kwartalen echter redelijk overeenkomen met die van vorig jaar. Cijfers over beschikbaarheid van zitplaatsen in de spits zijn er op dit moment volgens een NS-zegsman nog niet. Vorig jaar gaf 68,6 procent van de reizigers de NS hier minstens een 7 voor. Dit jaar moet minimaal zeventig procent van de reizigers dat doen.

Het aantal mensen dat met de NS een geslaagde reis had zonder vertraging en met een succesvolle overstap is in de eerste helft van het jaar overigens verbeterd, wijzen de cijfers verder uit. Bedroeg de zogenoemde reizigerspunctualiteit in de eerste helft van vorig jaar nog 90,4 procent, het eerste halfjaar van 2014 was dat 93,3 procent. Vooral in het eerste kwartaal vielen minder treinen uit. Van de geplande ritten ging in het eerste kwartaal van vorig jaar 96,1 procent door, tegenover 98,3 procent dit jaar.

    • Annemarie Coevert