Dit is de winnaar van de nrc.next-kleurplatenwedstrijd

Het is wel duidelijk dat ook volwassenen nog altijd kleuren. 83 inzendingen kregen we voor de nrc.next-kleurplatenwedstrijd. Het algehele niveau was hoog. Toch werd de tekening hieronder unaniem als winnaar gekozen door onze driekoppige jury.

We moeten eerst even onze excuses aanbieden. Toen we twee weken geleden een kleurplatenwedstrijd voor volwassen uitschreven, zeiden we niet uit te sluiten dat er „nogal wat broddelwerk” binnen zou komen. In dat geval, dreigden we, kwam geen enkele inzending in de krant.

Nou ja, sorry dus. Want we kregen maar liefst 83 kleurplaten, en niemand had zich er gemakkelijk vanaf gemaakt.

Ook al was het algehele niveau hoog, onze driekoppige jury, bestaande uit Danusia Schenke (art director van nrc.next) Sandra Smallenburg (redacteur kunst van NRC Handelsblad en nrc.next) en Tjarko van der Pol (illustrator, die ook deze kleurplaat maakte) koos unaniem een winnaar. De hoofdprijs – een doos glutenvrije, professionele kleurpotloden ter waarde van 49 euro – gaat naar Stephan van der Feest.

In het juryrapport wordt zijn werk vooral geprezen vanwege het kleurgebruik. Schenke: „Het is knap hoe hij met deze kleuren de diepte in de kleurplaat beter laat uitkomen.” Illustrator Tjarko van der Pol denkt zelfs dat hij van het gekozen kleurenpalet nog iets kan leren.

Daarnaast vindt de jury dat Van der Feest de afbeelding het best begreep. „Een kleurplaat maken is niet alleen gedachteloos vakjes invullen, het interpreteren van de voorstelling zelf speelt natuurlijk ook een rol”, zegt Smallenburg.

Geen prijs, maar wel veel eer voor de nummer twee (Bernadien Termaat) en de nummer drie (Anja Groebbe-Heij). De nummer twee, Termaat, viel volgens de jury op door de toevoeging van extra lijntjes. (Kijk bijvoorbeeld eens naar de veren van de pauw.) Termaat heeft „de ballen gehad om de tekening te verbeteren – wat aardig gelukt is”, vindt Van der Pol.

En nummer drie, Groebbe-Heij, viel in de smaak door wat ze níét tekende. „Het wit van de achtergrond, zo weet iedere goede schilder, kan zelf ook een prominente rol spelen in de voorstelling,” zegt Smallenburg. „Niet ieder vakje hoeft te worden ingevuld met knallende kleuren. Juist door bepaalde gebieden leeg en wit te laten, creëer je rust en vooral ook diepte in een compositie.”

Over rust gesproken, de consensus onder de inzenders was dat je van kleuren inderdaad ‘lekker zen’ wordt, zoals we twee weken geleden al schreven.

En zen zijn, dat is misschien nog wel fijner dan een doos glutenvrije potloden. Zo bezien heeft iederéén gewonnen.

    • Geertje Tuenter