Beschaamd belooft Starbucks beterschap

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Soms hebben de media invloed. Echte, merkbare invloed. Bijvoorbeeld op de arbeidsomstandigheden bij Starbucks. De mega-koffieketen gaat de manier van personeel inroosteren veranderen, bleek donderdag, nadat een artikel in The New York Times blootlegde hoe de werknemers hun onberekenbare werktijden nauwelijks in balans kunnen brengen met andere verplichtingen.

Woendag verscheen een stuk over Jannette Navarro (22), een alleenstaande moeder, vol goede moed bezig om haar leven op te bouwen in de Californische stad San Diego. Voor haar werk als ‘barista’ bij Starbucks krijgt zij 9 dollar (6,75 euro) per uur, plus fooien. Maar door de geautomatiseerde planning hoort ze pas kort van tevoren wanneer ze moet werken. Haar flexibele, onbetrouwbare werktijden beheersen haar leven en maken vooruitgang praktisch onmogelijk.

Donderdag reageerde Starbucks, de onderneming die juist trots is op een humane behandeling van de 130 duizend werknemers. Aan de praktijk van ‘clopen’ komt een einde: een winkel laten sluiten (close) en luttele uren later weer door dezelfde werknemer openen mag niet meer. En het roosteren zal meer ruimte laten voor menselijke planning.

Zoals geschreven staat op de Facebook-pagina van journaliste Jodi Kantor: “Dit is wat goede verslaggeving kan doen; het denken veranderen.”

Twitter avatar jodikantor jodikantor Starbucks workers: are u content w this change (http://t.co/XZIlt9PdLa) or do u want more? Email me: kantor at http://t.co/E8GB0Tu2og

Samsung denkt slim te zijn

Het slimme huis komt dichterbij. Dat beseft ook Samsung. De Zuid-Koreaanse electronica-gigant heeft het Amerikaanse SmartThings overgenomen, volgens Re/code voor 200 miljoen dollar (150 miljoen euro).

Zo snel kan het gaan: in 2012 werd SmartThings begonnen met een Kickstarter-campagne om geld van het grote publiek in te zamelen. Twee jaar later heeft Samsung best een paar honderd miljoen over voor de Amerikaanse ideeën en technologie.

SmartThings maakt ‘kits’, die een router en sensoren bevatten. De sensoren worden aan apparaten in huis verbonden, maken contact met een wifi-netwerk, en zijn zo te bedienen met een app op de telefoon. Het voordeel voor de oprichters van SmartThings: harde dollars, en de mogelijkheid om honderden miljoenen klanten wereldwijd bereiken. Samsungs doel: steeds noodzakelijker worden, bijvoorbeeld met een app voor een slim huis gemaakt door SmartThings.

Reiziger versus belegger

Wie wel eens met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vliegt, weet dat dit zelden een genoegen is. Oud spul. Slechte stoelen. Vage tv-schermen uit 1980. Zelfs een kussentje of broodje kan er niet meer af.

Bloomberg/Businessweek legt uit dat dit vervelende feit wel de reden is voor het opmerkelijke succes van de Amerikaanse airlines. Het vele geld dat Delta, American, Southwest en de anderen verdienen, komt de reiziger niet ten goede. In plaats daarvan wordt het geïnvesteerd in groei en dividend.

De Aziatische maatschappijen die deze week met matige bedrijfsresultaten kwamen, verdienen een fractie van de winst die Delta en American maken. Maar ze zijn wel comfortabel, en populair. Zoals Businessweek schrijft: de belegger investeert in Delta, maar vliegt Emirates. Waarbij aangetekend moet worden dat Arabische airlines flinke staatssteun krijgen: oliegeld.

    • Diederik van Hoogstraten