Wraak van de killer whale: Sea World lijdt onder kritiek

Foto AP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De beurs van Wall Street is weer eens in een goede stemming, onder aanvoering van biotech-aandelen. Maar in San Diego zit een bedrijf dat de trend niet meer kan volgen. En dat heeft alles te maken met de orka.

Sea World, in de Zuid-Californische kuststad, wás een topbestemming. Kinderen en gezinnen genoten er van de dolfijnen en haaien, schildpadden en ander gedierte. Maar het verzet tegen Sea World neemt serieuze vormen aan, met als gevolg flinke verliezen voor het bedrijf, dat tevens vestigingen heeft in Florida en Arizona. Woensdag was de worsteling van de onderneming terug te zien in een sterk dalende beurskoers: 30 procent eraf om onder een prijs van 20 dollar te komen.

Op het vliegveld van San Diego hangen billboards van dierenrechtengroep PETA: bezoek Sea World niet, de 29 killer whales (orka’s) moeten worden bevrijd. Ook de documentaire Blackfish (2013) heeft het imago aangetast.  Op de site van Sea World maakt het bedrijf intussen reclame door te wijzen op “vijftig jaar zorg en verbindingen leggen” tussen mens en dier.

Voor twintig miljard mogelijk wel

Het lukt T-Mobile niet om de grote concurrenten in de VS aan te pakken. Klanten en tech-recensenten waren te spreken over de recente eerlijke, contractloze prijzen en internationale belplannen. Maar T-Mobile blijft de vierde aanbieder, na Verizon, AT&T en Sprint.

Nu staat T-Mobile in de etalage. Nou ja, niet echt. Maar in de afwijzing van een overname ging woensdag wel een uitnodiging schuil, meldt de Wall Street Journal. Voor het juiste bedrag zijn we te koop, zei topman Braxton Carter tijdens een telefoongesprek met branche-analisten.

Vijftien miljard dollar (11,2 miljard euro) is niet voldoende, zei Carter. Hij noemde het bod van het Franse Ilian “zeer vleiend” maar ook “zeer inadequaat”.  Om toe te voegen: “Ik denk dat mensen zelden beginnen met hun beste bod.” Kom maar op, dus.

Weg met het online-reageren?

De commentaarsecties van websites zijn vaak met een riool te vergelijken. De rotzooi die er wordt gedumpt is niet iets waar je mee in contact wilt komen. Nog los van het bekende gescheld, de eeuwige ik-heb-gelijk-retoriek, kan het ver gaan. Zo wordt de Amerikaanse vrouwenblog Jezebel al maanden lastiggevallen door niet traceerbare bezoekers die er gewelddadigde porno en beelden van verkrachting onder artikelen plaatsen.

De overkoepelende Gawker Media-groep heeft dit tot nog toe stil gehouden, maar nu beklaagt Jezebel zich, als onderdeel van Gawker. Dat heeft online veel losgemaakt. Met op de Pacific Standard (PS) een radicaal, maar interessant voorstel: maak een einde aan de commentaarsectie. Sluiten, experiment mislukt, vindt de auteur van PS.

Het verwelkomen van reacties van iedereen was en is een misplaatst idee, tekenend voor de kinderschoenen waar het internet nog altijd in staat, aldus PS. “Een pleidooi voor het einde van commentaar is geen pleidooi over de waarde van commentaar.” Maar het getier hoort niet onder de artikelen op Gawker, BuzzFeed, Jezebel, Quartz en andere online publicaties. “Het hoort op persoonlijke blogs, op Twitter of Tumblr of Reddit, waar individuen een volwaardig, door te zoeken collectie opbouwen, zodat ze daar op beoordeeld kunnen worden.”

Op Wired geen istemming met dit verregaande plan. Maar wel een waarschuwing: de strijd tegen anonimiteit is de verkeerde strijd. We moeten - zoals PS ook zegt - reageerders en reaguurders  en trolls afrekenen op hun zichtbare online-gedrag.

Een van de sociale media-gebruikers die er genoeg van heeft is Zelda Wiliams, de dochter van de maandag door zelfmoord overleden acteur Robin Williams. In deze tijd van rouw heeft ze geen zin meer in de ‘gemene en onnodige’ opmerkingen die haar via Twitter en andere media worden meegegeven.

Twitter avatar zeldawilliams Zelda Williams I’m sorry. I should’ve risen above. Deleting this from my devices for a good long time, maybe forever. Time will tell. Goodbye.
    • Diederik van Hoogstraten