Komische ‘Opera Passé’ is karikaturaal en volks

De wereld van de opera is ook een komische. Diva’s binden de strijd aan wie het hoogste register haalt, het uitbundigste vibrato. Ze zingen elkaar eruit. Een malafide theaterdirecteur gaat er met het geld vandoor. Librettist en componist strijden om de eer en uiteindelijk is er het volkse publiek dat de uitvoering uitjouwt.

Bij Opera Nijetrijne, gebracht in een natuurgebied in Friesland, krijgt de achttiende eeuwse komische L’Opera Seria (1769) van Gassmann een knappe, hedendaagse bewerking als Opera Passé . Het verhaal volgt een beproefd recept: de repetities veroorzaken veel artistieke onmin met tal van onderbrekingen. Hierdoor is het lastig als toehoorder in het verhaal te blijven. Regisseur David Prins hult de personages in extreme dikmaakpakken; dat geeft karikaturale beelden die het volkse karakter verhogen.

In eerdere uitvoeringen van Opera Nijetrijne was het muzikale aandeel door dirigent Vaughan Schlepp indringender aanwezig. Nu zit het orkest weggedoken in een overkapping. Jammer, want Gassmanns muziek vol verwijzingen naar Mozart is prachtig van sfeer en klankkleur. De kracht van Opera Passé ligt bij de zangsterren, die ook in theatraal opzicht onweerstaanbaar zijn. Bariton Wiebe-Pier Cnossen als directeur is een vileine valsaard. Mezzosopraan Madieke Marjon is ongeëvenaard als verleidelijke runner-up-diva met gloedvolle zangstem en licht-dramatische allure. Dat zorgt in deze komische entourage voor een onmisbare verrijking.

    • Kester Freriks