Het businessmodel van autoverhuurders

EINDHOVEN - Autoverhuur op vliegveld Eindhoven Airport. ANP XTRA KOEN SUYK Foto ANP

Het imago van de autoverhuurindustrie is niet al te best. En met het recente nieuws van de Europese Commissie wordt het niet beter. Zes grote spelers op de Europese verhuurmarkt hebben jarenlang verschillende tarieven voor dezelfde auto’s gerekend, afhankelijk van het land van waaruit online werd gereserveerd. Een Duitser die een auto in Engeland reserveerde, betaalde bijvoorbeeld meer dan een Brit - voor dezelfde auto.

Een aantal bedrijven belooft daarmee te stoppen, Europcar, Hertz en Avis niet. Vijf vragen over de verhuurindustrie.

Voelen mensen zich vaak opgelicht bij autoverhuur?

Zo’n 5,5 procent van de klachten die het consumentennetwerk ECC-Net van de EU binnenkrijgt, gaan over autoverhuur en autolease. De ANWB stelt “geregeld” klachten over verhuurbedrijven in het buitenland te krijgen.

Volgens Markus van Tol van de ANWB Persdienst gaat het dan bijvoorbeeld om mensen gaat die de sleutels van de auto inleveren in de brievenbus als het verhuurbedrijf al gesloten is, en dan merken dat er later 500 euro van hun creditcard wordt afgeschreven omdat er ‘schade’ zou zijn.

Volgens voorzitter Wim Slagter van de afdeling verhuur van de Bovag is er een groot verschil tussen binnen en buitenland.

“In die vakantieoorden is het vooral eenmalige particuliere verhuur.”

In Nederland wordt vooral veel zakelijk verhuurd en komen klanten vaak terug bij hetzelfde bedrijf. Dat kan zich dus in principe niet veroorloven om slecht met de klant om te springen.

Wat kan je eraan doen?

Foto’s maken van de auto bij inlevering, bijvoorbeeld. De ANWB heeft een hele uitleg met checklist. Ook consumentenprogramma Kassa heeft tips.

Waar verdienen de verhuurbedrijven het meeste mee?

Volgens Slagter van de Bovag is de bezettingsgraad het belangrijkste voor autoverhuurbedrijven.

“Bij een particulier rijdt de auto tien tot twintig procent van de tijd, bij ons staat de auto maar tien tot twintig procent van de tijd stil. Het zit hem dus in de maximale bezetting van je vloot.”

Dat verklaart ook dat een auto die voor langere tijd gehuurd wordt goedkoper is: het geeft de verhuurder zekerheid.

Ook geldt volgens Slagter (tevens general manager bij Euromobil Nederland): hoe groter de auto, hoe duurder.

“Daar zit een grotere marge op. Dat zijn de standaardregels van de economie.”

Ook lucratief zijn extra accessoires en diensten. Zo valt bij huur in het buitenland vaak op dat kinderzitjes of het meeverzekeren van een tweede bestuurder flink aantikken en geregeld tien euro per dag extra kosten. Dubieuze verhuurders proberen de rekening te verhogen met allerlei verborgen kosten.

Hoe lang blijft een huurauto in de verhuur?

Autoverhuurbedrijven vernieuwen met grote regelmaat hun vloot. Europcar laat weten dat een auto gemiddeld maar “tussen de zes en negen maanden” onderdeel van het wagenpark is. “Het wisselt: de ene ruilt de auto al na een maand of negen in voor een nieuwe, de ander na twee jaar”, zegt Slagter. Veel autoverhuurbedrijven sluiten daartoe terugkoopcontracten met dealers, importeurs of fabrikanten. Grote spelers kopen hun auto’s vaak direct bij de fabrikant. Die zien het als een goede manier om mensen kennis te laten maken met hun auto’s.

Wordt schade eigenlijk wel hersteld?

Vaak heeft de auto die je huurt al schade. En als je zelf een kras veroorzaakt, moet ook worden betaald. Maar tenzij de schade heel groot is, wordt de meeste helemaal niet hersteld. “Het beïnvloedt de restwaarde. Je moet het zien als een aanbetaling op de waardedaling van de auto of eventueel toekomstig herstel”, zegt Slagter. De meeste verhuurbedrijven laten de auto dus niet maken, maar verkopen hem met schade door.

    • Camil Driessen