Zo gejat: nieuwe Volkswagen

Het aantal autodiefstallen neemt landelijk af, maar in sommige buurten steeg het juist explosief, blijkt uit nieuwe gegevens. Waar staat-ie het minst veilig?

In het centrum van Nijmegen en Utrecht werden het afgelopen half jaar de meeste auto’s gestolen, respectievelijk 59 en 50. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) die door NRC zijn opgevraagd bij de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (STAVC). Op een gedetailleerd overzicht per postcodegebied kun je nu zien waar je auto veilig staat.

Opvallend is dat in de drie buurten waar de meeste auto's zijn gestolen – in Nijmegen, Utrecht en Arnhem – de aantallen in 2014 explosief zijn gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In Rotterdam en Utrecht vonden de meeste diefstallen plaats in het centrum van de stad, in Amsterdam en Den Haag juist in de buitenwijken. Waarom het aantal gestolen auto’s in Nijmegen en Utrecht aan de hoge kant is, is niet bekend.

Vooral nieuwe auto’s - niet ouder dan drie jaar – zijn populair onder dieven. Daarvan werden er in 2013 ruim 3.500 ontvreemd. Een jaar eerder waren dat er nog ruim 3.100. Volgens Werner Postma van STAVC zijn professionele criminele organisaties verantwoordelijk.

Ze kunnen op verschillende manieren geld verdienen aan gestolen auto’s. Bijvoorbeeld door ze ‘om te katten’ en te voorzien van een nieuwe identiteit. Criminelen kopen het wrak van een bepaald soort auto op, stelen eenzelfde type auto en doen vervolgens alsof ze het wrak hebben gerepareerd.

Een tweede optie is het zogeheten ‘klonen’ van een auto: een voertuig wordt gestolen, vervolgens huren de dieven ergens hetzelfde model. In een garage wordt alle relevante informatie van de gehuurde auto overgenomen, vervalst en gebruikt voor de gestolen auto. De dieven verkopen de auto als nieuw.

Nog makkelijker is om met de gestolen waar de grens over te rijden en de auto te verkopen in Europa of Afrika. Soms worden gestolen auto’s ook uit elkaar gehaald en in losse onderdelen verkocht.

Volkswagen Groep – waar ook Audi, Skoda, Seat en Porsche onder vallen – werkt via een nieuw systeem samen met de politie. Daarvoor registreert het merk gestolen auto’s in een database. Duikt de auto in kwestie op bij een officiële garage dan wordt de monteur gewaarschuwd zodra hij contact probeert te maken met de boordcomputer. Ook gaat er dan automatisch een signaal naar de politie.

Verbeterde beveiliging

Landelijk gezien daalt het aantal gestolen personenauto’s al wel een tijd: waren het er in 1995 nog ruim 26.000, afgelopen jaar kwam de teller niet verder dan een krappe 12.000. Volgens Postma is de verbeterde beveiliging een van de belangrijkste redenen voor de daling. Ook beschikken auto’s in toenemende mate over een geavanceerd alarm of een systeem dat het mogelijk maakt het voertuig via GPS op afstand te volgen.

Daarnaast is de informatie-uitwisseling tussen politie, de RDW – dat kentekens registreert – en verzekeraars verbeterd, zegt Postma. Recent is een proef gedaan met één centraal telefoonnummer waar autodiefstal kan worden gemeld. „Die informatie gaat direct naar alle relevante instanties. Zo kan een voertuig binnen twee uur internationaal geregistreerd staan als gestolen.”

Het systeem moet nog dit jaar in heel Nederland zijn ingevoerd.

    • Harrison van der Vliet
    • Yordi Dam