Waar oorlog kunst wordt

Hector Rene Membreno-Canales maakt stillevens. Maar deze fotograaf gebruikt daarvoor niet alleen royaal gevulde schalen met fruit, kaas of glazen wijn. In zijn werk krijgen ook machinegeweren, kogels en gasmaskers een prominente plek op de rijkelijk bedekte tafels met fluwelen kleedjes.

De Amerikaanse fotograaf Membreno-Canales wil met zijn foto’s het snijvlak tussen oorlog en kunst laten zien. Dit komt het duidelijkst naar voren in zijn meest recente expositie Horses and Bayonets die deze week nog te zien is in een galerie in New York – maar voor wie dat niet in de buurt is, via internet is er ook het nodige te zien.

De fascinatie voor deze conflicten in beeld komt voort uit Membreno-Canales’ eigen geschiedenis. Na gestationeerd geweest te zijn in Irak besloot de veteraan om naar de kunstacademie te gaan om fotograaf te worden, zo vertelde hij onlangs in The New York Times. Voor hem waren wapens en kogels in Irak zo normaal en vanzelfsprekend als appels en bloemen in zijn burgerbestaan. Op zijn Twitteraccount @iamHectorRene toont Membreno-Canales zijn indrukwekkende portfolio en deelt hij foto’s van zijn werk in Polen voor de NAVO.

    • Hans Klis