Tata Motors wil weer hot zijn

Foto iStock

Tata wil weer hot zijn

Er was een tijd dat Tata hot was. Vijf jaar geleden was de belangstelling enorm voor de autodivisie van het Indiase familieconglomeraat toen het bedrijf met de Tata Nano op de markt kwam. Met een verkoopprijs van tweeduizend dollar zou de Nano een revolutie wereldwijd ontketenen. Eindelijk konden ook de honderden miljoenen mensen die net uit armoede waren opgeklommen zich een auto permitteren. Het was een prachtig verhaal, met een groot nadeel: de Nano verkocht heel erg slecht.

Nu probeert Tata het opnieuw. Dit keer niet met de Nano maar de Zest. De naam is een beetje anders en de prijs een beetje hoger. De Zest zal 7.500 Amerikaanse dollar kosten. Daarmee richt Tata zich dit keer op een rijker segment van de Indiase middenklasse.

Voor Tata is de Zest van cruciaal belang, schrijft The Wall Street Journal. De afgelopen tien jaar is het marktaandeel van Tata in India gedaald van 17 naar 8 procent. De Zest moet daar verandering in brengen.

Airbus scoort met eigen fabriek in China

In China een fabriek bouwen loont voor Airbus, de Europese vliegtuigfabrikant. Dat concludeert de Japanse krant Nikkei Asian Review. In 2008 opende de assemblagehal van Airbus in Tianjin en werd het personeel naar Europa gestuurd om opgeleid te worden. Sindsdien worden er vier Airbussen per maand gebouwd. De gevolgen zijn aanzienlijk.

Voordat Airbus in China een eigen productiefaciliteit had, bezat de Europese vliegtuigbouwer circa 30 procent van de markt in China. Dat percentage is opgelopen tot 50 procent dit jaar, aldus Nikkei.

China is zo uitgegroeid tot een belangrijke markt voor Airbus. Jaarlijks is er in China vraag naar 280 vliegtuigen, drie keer zo veel als in 2005. Onderleveranciers en werknemers van Airbus in Europa profiteren ook van de successen van Airbus in China. Per schip worden grote onderdelen (cockpit, romp) vanuit Europa naar China vervoerd om daar in elkaar gezet te worden.

Japanse economie weer uitgeblust

De Japanse economie was toch gered? Premier Shinzo Abe had het land met een enorm pakket aan maatregelen toch weer aan de gang gekregen? Niets van dat alles lijkt waar. In het tweede kwartaal van dit jaar kromp de Japanse economie aanzienlijk, meldt zakenkrant Financial Times. Als de resultaten van de afgelopen drie maanden worden uitgesmeerd over het hele jaar dan zou de Japanse economie met 6,8 procent krimpen. Dat is een enorme recessie.

Het is de eerste keer sinds Abe sinds 2012 aan de macht is dat de economie zo’n terugval maakt. Een verhoging van het btw-tarief met drie procent is de oorzaak van de slechte economische cijfers. In het eerste kwartaal van het jaar groeide de Japanse economie juist hard. Toen werd al gedacht dat Japanners nog snel grote aankopen deden voordat het belastingtarief zou stijgen.

    • Melle Garschagen