Silicon Valley blijft blank

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De beroepsbevolking van Silicon Valley blijft man, blank of van Aziatische afkomst, schrijft Quartz. Dat blijkt uit cijfers van onder andere Google, Apple en Yahoo.

In mei doorbrak Google de stilte over diversiteit in hun personeelsbestand met een blog. Lange tijd werden deze gegevens beschouwd als een bedrijfsgeheim. LinkedIn, Yahoo, Facebook, Twitter en eBay volgden echter snel in het openbaar maken van deze gegevens.

Toch blijkt er na het benoemen van dit probleem, nog geen oplossing te zijn, volgens de nieuwe cijfers van Quartz. Er is meer actie nodig willen techbedrijven binnen vijftig jaar een personeelsbestand hebben dat overeenkomt met de samenstelling van de bevolking.

Rivaliteit Uber en Lyft loopt uit de hand

De marktverstorende werking van Uber en Lyft zorgt niet alleen voor forse ruzies met de steden waar hun app gebruikt wordt, maar ook met elkaar. The Wall Street Journal spreekt van een uit de hand lopende vete tussen de twee bedrijven.

Uber en Lyft beschuldigen elkaar van het saboteren van elkaars diensten. De eerste zou vorige week bijvoorbeeld bijna zesduizend ritjes besteld hebben bij Lyft om die daarna te annuleren. Kennelijk kon de concurrent deze grap niet waarderen, want Uber beschuldigt Lyft ervan hetzelfde gedaan te hebben bij meer dan twaalfduizend taxi’s.

De sharing-economy is niet alleen vernieuwend, maar ook erg kinderachtig. De langzaam zuurder wordende rivaliteit is waarschijnlijk nog lang niet voorbij. Uber claimde vannacht in een persbericht dat de investeerders van Lyft hen aansturen op een overname van de kleinere startup. Wordt vervolgd…

Buitenlands succes voor popcorn uit Seattle

Luxe popcorn uit Seattle doet het goed over de Amerikaanse grens, schrijft The Seattle Times. Terwijl KuKuRuZa-eigenaar Grant Jones nog worstelt met het neerzetten van zijn merk in Seattle, wordt hij door de markt gedwongen om nu al uit te breiden naar het Oosten.

Naast zijn drie winkels in Seattle opende Jones onlangs een tweede winkel in Tokyo, een derde in Caïro en drie andere locaties in Riyad. De krant brengt het onwaarschijnlijke verhaal van een tuinier die besloot zich in 2009 te storten op popcorn en op de openingsdag van zijn eerste winkel nog Saoedische investeerders afpoeierde.

Aangezien de e-mails en telefoontjes bleven komen, besloot Jones in het diepe te duiken. Maar gerust is hij nog niet op zijn succes. “Alle winkels van KuKuRuZa zijn nog experimenten”.

    • Hans Klis