Opinie

    • Milou van Rossum

Parfum kopen met tweets

Voor beroemdheden en populaire bloggers kan twitteren een lucratieve bezigheid zijn. Veel bedrijven betalen voor tweets, of geven mooie spullen weg in de wetenschap dat er een blije tweet volgt.

Twitteren in ruil voor luxeproducten is vanaf morgen even weggelegd voor iedereen. In de Bijenkorf in Amsterdam opent een tijdelijke shop-in-shop van de Amerikaanse modeontwerper Marc Jacobs. Daar worden vooral geuren aangeboden uit de Daisy-lijn, bedoeld voor jonge vrouwen, maar ook accessoires.

Voor de spullen kan alleen worden betaald met tweets. Voor een teksttweet met de speciale hashstag #MJDaisyChainAMS heb je een geurmonstertje. Wie zich in de photobooth laat fotograferen met een Marc Jacobsproduct in de hand en die foto twittert, krijgt een miniflesje, een grotere fles, een katoenen tas of een handdoek. Die spullen worden willekeurig uitgedeeld, zegt pr-vrouw Daphne Knijpinga, ongeacht het aantal volgers dat iemand heeft. Elk uur wordt een tweet beloond met een leren handtas.

De winkel blijft vier dagen open. Om te voorkomen dat de Bijenkorf volstaat met wachtende meisjes, is voor de gelegenheid een deur in de etalage gemaakt. De actie is een manier om iets terug te geven aan de fans, zegt Knijpinga. „Het is een enorme investering.” Maar het levert het merk natuurlijk ook iets op. In New York was al eerder een tweet-shop. Daar kwamen in drie dagen zo’n 10.000 mensen op af, die met hun tweets 3,6 miljoen mensen wisten te bereiken en via Instagram nog eens 400.000. „Een heel positief resultaat voor een guerrilla-actie”, aldus buitengewoon hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. „Vooral omdat je te maken hebt met mensen die allemaal iets met elkaar gemeen hebben.”

    • Milou van Rossum