Van HAK, Sportlife en bieten naar biotech

Foto iStock

Omzetdaling door dure euro

Update 8:23 uur. Corbion boekte het vorige kwartaal een omzet van 188,3 miljoen euro, 0,9 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het het bedrijf vanochtend bekend. Vooral bij de bioplastics was de daling groot, bijna 10 procent. De directie geeft de dure euro de schuld. Zonder valuta-nadeel was er 3,6 procent groei geweest. De nettowinst over het eerste halfjaar was 0,4 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog een verlies van 29 miljoen euro, door extra kosten bij de verkoop van de bakkerijtak.

In november komt Corbion met een nieuwe strategie, zei topman Tjerk de Ruiter vanochtend. Daarbij wordt kritisch gekeken naar de kostenstructuur. Of er ook ontslagen vallen is niet bekend.

Geen groenten van HAK meer. Geen unexpected freshness van Sportlife of passie voor drop van Venco. De Centrale Suiker Maatschappij (CSM) was lang een van de grotere Nederlandse levensmiddelenconcerns, maar daar is weinig van over. Het bedrijf kreeg in 2013 een nieuwe naam (Corbion) en een nieuwe focus (biotechnologie).

Vandaag presenteert het concern halfjaarcijfers. En dit zijn enkele punten om op te letten.

Hoe gaat het met de koffiebekers?

De nieuwe naam Corbion komt van het Engelse woord collaboration (samenwerking) en bevat het woord ‘bio’ vanwege de biobased producten die Corbion maakt. In 2013 werd de belangrijke bakkerijtak verkocht: die genereerde veel omzet, maar was niet zo winstgevend.

En sindsdien gaat Corbion verder als biotechbedrijf met twee pijlers. De melkzuurdivisie levert ingrediënten voor onder meer koffiebekertjes, conserveringsmiddelen en botschroeven die na een operatie vanzelf oplossen. Deze bioplastics zijn een alternatief voor kunststof op basis van olie.

De andere tak is die van voedingsingrediënten waarmee bijvoorbeeld broden en gebakjes tientallen dagen ‘versheid’ kan worden gegeven.

Het is interessant om te zien hoe beide divisies presteren. Corbion gaf vorig jaar nog aan dat het tot 2016 met gemiddeld 6 tot 9 procent per jaar wil groeien: voor de voedingsingrediënten is een groei van 3 tot 5 procent per jaar voorzien, voor de bioplastics is dat 15 tot 20 procent. Vorig jaar kon het die ambities compleet niet waarmaken.

Aan de markt van bioplastics ligt dat niet. Die groeit naar verwachting van 0,8 procent (2013) van de wereldwijde plasticmarkt naar 2,8 procent (2020). “Met de markt gaat het goed”, schrijft ING-analist Marco Gulpers in een recent onderzoek. “Ondanks het gebrek aan vooruitgang bij Corbion.”

Wat doet de top?

Corbion heeft een compleet nieuwe top. Dit voorjaar vertrokken zowel bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer als financieel directeur Koos Kramer. De nieuwe topman is Tjerk de Ruiter, zijn financiële rechterhand Eddy van Rhede van der Kloot. “Tot nu toe hebben we radiostilte gehad”, zegt analist Fernand de Boer van Petercam. “Het is belangrijk wat voor indruk De Ruiter en zijn team gaan maken. Dat weegt zwaarder dan hier of daar een miljoen meer of minder.”

Komt er nieuw beleid?

Analisten zoals De Boer zijn benieuwd of de nieuwe top een nieuwe koerswijziging doet. “Het is de vraag of zij het beleid van Hoetmer gaan doorzetten of nieuwe accenten gaan leggen.” De Boer verwacht in ieder geval wel “drastische beslissingen”, bijvoorbeeld wat betreft de afbreekbare plastics die het paradepaardje van Hoetmer waren. “We zitten al heel lang op succes te wachten.” De nieuwe top kan besluiten om ermee te stoppen of er juist veel meer in te investeren.

Wat doet de koers?

Corbion presteert de laatste tijd niet goed op de beurs en doet het beduidend slechter dan de beursindex.

Afhankelijk van de cijfers en mededelingen vandaag is het interessant om te zien hoe de koers ontwikkelt. Volgens ING-analist Gulpers is de koers die nu rond de 13 euro ligt, veel te laag. Die zou eerder rond de 19 euro moeten liggen. Corbion wordt volgens zijn onderzoek op een niveau verhandeld dat 40 procent ligt onder dat van van concurrenten. “Wij adviseren te kopen.”

    • Camil Driessen