Goedkope megabytes nergens in EU te koop

Een van de maatregelen die eurocommissaris Kroes nam om de hoge tarieven voor dataverbuik in het buitenland te bedwingen, werkt niet. Per 1 juli zouden EU-burgers voor hun smartphones en tablets goedkope megabytes af moeten kunnen nemen bij een lokale provider, met behoud van hun eigen telefoonnummer. Zo kun je tijdens een vakantie bereikbaar blijven voor het thuisfront en op hetzelfde toestel voordelig internetten. Maar in de praktijk lijkt er, anderhalve maand na de invoering van de regel, nog geen provider in de EU te zijn die deze zogeheten local breakout (LBO) daadwerkelijk aanbiedt.

Mobiele netwerken als KPN, Vodafone en T-Mobile moeten hun klanten in staat stellen om goedkope megabytes te kopen bij een buitenlandse partij – bijvoorbeeld als ze op vakantie zijn in Frankrijk, Italië of Spanje. Tegelijkertijd blijven de bellers bereikbaar op hun eigen nummer, voor gesprekken en sms.

Maar providers hoeven deze dienst niet actief aan te bieden. Dat doen ze dan ook niet en dat zijn ze ook niet van plan, laten bronnen in de telecomsector doorschemeren. Een buitenlandse beller kan, tijdens zijn bezoek aan Nederland dus geen goedkope lokale datatarieven gebruiken, met behoud van zijn eigen telefoonnummer.

Ook elders in de EU zijn nog geen aanbieders te vinden van lokale megabytes. Daarmee blijft local breakout een loze maatregel. Dat geldt tot nu toe ook voor het aanbod van een zogenoemde alternatieve roaming provider (ARP), waarbij niet alleen data maar ook spraak en sms verzorgd wordt door een vaste lokale partij.

Mobiele providers hebben hun handen vol aan de voorbereiding op 2015, als roaming binnen de EU helemaal afgeschaft moet zijn. Ze hebben geen zin om hun IT-systemen en netwerken aan te passen voor een tijdelijke regeling in deze laatste ‘roamingzomer’.

Deze zomer hoeven EU-burgers al wel minder te betalen voor mobiel internet in het buitenland: maximaal twintig cent per MB. Minder dan de kunstmatig hoog gehouden roamingtarieven uit het verleden, maar nog altijd prijzig. Neelie Kroes (Digitale Agenda) legde de providers die nieuwe bovengrens op om innovatie te stimuleren. Als 500 miljoen EU-burgers vrijelijk online kunnen zijn, vormen ze een interessantere doelgroep voor nieuwe diensten.

    • Marc Hijink