Op de nieuwe strategie van Corbion blijft het nog even wachten

Geen groenten van HAK meer. Geen unexpected freshness van Sportlife of passie voor drop van Venco. De Centrale Suiker Maatschappij (CSM) was lang een van de grotere Nederlandse levensmiddelenconcerns, maar daar is weinig van over. Het bedrijf kreeg in 2013 een nieuwe naam (Corbion) en een nieuwe focus (biotechnologie).

In 2013 werd de belangrijke bakkerijtak verkocht: die genereerde veel omzet, maar was niet zo winstgevend. Sindsdien gaat Corbion verder als biotechbedrijf met twee peilers. De melkzuurdivisie levert ingrediënten voor onder meer koffiebekertjes, conserveringsmiddelen en botschroeven die na een operatie vanzelf oplossen. De andere tak is die van voedingsingrediënten waarmee bijvoorbeeld broden en gebakjes tientallen dagen ‘versheid’ kan worden gegeven.

Dure euro

Vandaag publiceerde Corbion cijfers. In het eerste halfjaar bleef de omzet nagenoeg gelijk op 371 miljoen euro. Bij de bioplastics daalde de omzet door wisselkoerseffecten; zonder de dure euro was er omzetgroei geweest. De winst over het eerste halfjaar was 400.000 euro. Vorig jaar was dat nog een verlies van 29 miljoen euro, door extra kosten bij de verkoop van de bakkerijtak.

Corbion gaf vorig jaar nog aan dat het tot 2016 met gemiddeld 6 tot 9 procent per jaar wil groeien: voor de voedingsingrediënten is een groei van 3 tot 5 procent per jaar voorzien, voor de bioplastics is dat 15 tot 20 procent. Vorig jaar kon het die ambities niet waarmaken.

Het is aan de nieuwe top van Corbion om daar verandering in te brengen. Dit voorjaar vertrokken zowel bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer als financieel directeur Koos Kramer. De nieuwe topman is Tjerk de Ruiter, zijn financiële rechterhand Eddy van Rhede van der Kloot. „Tot nu toe hebben we radiostilte gehad”, zegt analist Fernand de Boer van Petercam. „Het is belangrijk wat voor indruk De Ruiter en zijn team gaan maken. Dat weegt zwaarder dan hier of daar een miljoen meer of minder.”

Of de nieuwe top ook met een nieuwe koerswijziging komt, is afwachten. In november komt Corbion met een nieuwe strategie, zei De Ruiter vanochtend. Daarbij wordt kritisch gekeken naar de kostenstructuur. Of er ook ontslagen vallen is niet bekend.

„Het is de vraag of zij het beleid van Hoetmer gaan doorzetten of nieuwe accenten gaan leggen.” De Boer verwacht in ieder geval wel „drastische beslissingen”, bijvoorbeeld wat betreft de afbreekbare plastics die het paradepaardje van Hoetmer waren. „We zitten al heel lang op succes te wachten.” De nieuwe top kan besluiten om ermee te stoppen of er juist veel meer in te investeren.

    • Camil Driessen