UberPOP: het mag niet, maar wat is het goedkoop

Voordat je begint met lezen: alvast een excuus. In deze recensie bespreken we iets illegaals. Rijden via UberPOP, de nieuwe taxidienst in Amsterdam, is namelijk officieel verboden.

De chauffeur bij wie we voor dit artikel in de auto zijn gestapt had een boete van 4.200 euro kunnen krijgen. Dat is het boetebedrag dat de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft bepaald voor chauffeurs die zich inlaten met UberPOP en daarmee zonder vergunning passagiers vervoeren.

Bijna 20 minuten rijden, vier kilometer van Amsterdam-West naar het Centraal Station, kost met UberPOP 7 euro. Een reguliere taxi rekent zeker het dubbele. Plots is met z’n tweeën in de auto stappen nauwelijks duurder dan de tram.

UberPOP is een nieuwe dienst van Uber, de app die chauffeurs en passagiers met elkaar in contact brengt buiten taxicentrales om. De smartphone-app is op dit moment in 140 steden ter wereld beschikbaar, waaronder Den Haag, Rotterdam en Amsterdam.

Bij UberPOP, in Nederland alleen nog in Amsterdam te gebruiken, stap je niet bij een taxichauffeur maar bij een particulier in de auto. UberPOP is nog een experiment, in Amsterdam rijden op dit moment 25 chauffeurs rond. De reden: de taxibranche en overheidsinstanties verzetten zich hevig tegen de dienst, bezorgd om marktaandeel en de veiligheid van passagiers. In Nederland is een nieuwe wet in de maak en Uber heeft besloten deze niet af te wachten.

Onze chauffeur, afgelopen vrijdagavond: een zzp’er in de thuiszorg, die ’s avonds wat bijverdient door met z’n kleine, witte Hyundai in Amsterdam klanten op te pikken. De wachttijd is, voor Uber, vrij lang: 10 minuten. Dat kan ook liggen aan het beperkt aantal chauffeurs.

Onze rijder komt helemaal uit Driebergen en Uber krijgt ook nog eens 20 procent van ons ritbedrag, betaald met creditcard. Het was zijn eerste avond en voorlopig levert het nog weinig op, zegt hij. „Ik kijk het nog even aan.”