Uber voor cannabis: marktverstorend of illegaal?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Alsof startups als Airbnb en Uber al niet genoeg markten verstoren, zorgt de nieuwste hype in app-land alweer voor problemen bij de autoriteiten. In San Francisco richten wetgevers zich op zogenoemde ‘Uber-varianten voor cannabis’, schrijft Valleywag.

Een daarvan, Eaze, ligt onder vuur van het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid. De app laat gebruikers allerlei soorten medicinale wiet via hun smartphone bestellen. De cannabis wordt geleverd door andere gebruikers die daarvoor hun eigen auto gebruiken. Eaze beschikt echter niet over een vergunning om de verkoop en vervoer te mogen uitvoeren.

De autoriteiten onderzoeken daarom op dit moment of deze en soortgelijke apps eigenlijk een vergunning moeten of überhaupt kunnen hebben, omdat zij afwijken van de gebruikelijke uitgiftepunten. De autoriteiten moeten wel snel zijn, want volgens Valleywag groeit het aantal gebruikers gestaag. Voordat iemand het doorheeft, is Eaze niet meer weg te denken uit San Francisco. En dan kan de stad dit soort taferelen verwachten.

Uitgevers richten zich op de crowd

Waar vinden uitgevers de nieuwe J.K. Rowling, Murakami of Harry Mulisch? In de cloud én de crowd, constateert The New York Times.

De krant geeft het voorbeeld van Swoon Reads, onderdeel van Macmillan Publishing, dat zich richt op jong volwassenen. Deze divisie schuimt sites als Wattpad af, waar amateurschrijvers gratis hun fictie delen met anderen, op zoek naar potentiële bestsellers. Uitgever Harper Collins zette zelfs een eigen site op, Authonomy, waar meer dan honderdduizend gebruikers actief zijn met het plaatsen van verhalen. Redacteuren lezen elke maand de vijf best gewaardeerde manuscripten en selecteren daar de beste schrijvers uit. Tot nu toe publiceerde het Britse bedrijf vijftien boeken op deze manier.

Ook crowdfundplatforms Kickstarter zijn interessant voor uitgevers, daar werd vorig jaar al zeker 22 miljoen dollar opgehaald om het maken (strip)boeken te realiseren. De cloud biedt veel inkijkjes in wat lezers wel en niet leuk vinden en geeft daardoor goed aan of er een markt is voor de nieuwste ‘Harry Potter’ of opvolger van Harry Mulisch.

Amazon heeft nu ook ruzie met Disney

Amazon heeft weer eens ruzie. Dit keer met Disney, meldt The Wall Street Journal. De online retailgigant wil meer geld zien voor de verkoop van DVD’s zoals Bambi of nieuwere sprookjes als Maleficent.

Dit laatste conflict van Amazon lijkt op dat met Hachette Book Group. Het bedrijf wil een grotere winstmarge op de verkoop van Disneyproducten omdat concurrenten als Walmart onder de verkoopprijs kunnen gaan zitten om klanten naar hun winkels te lokken. Amazon kan dat naar eigen zeggen niet doen zonder verlies te lijden, omdat consumenten in fysieke winkels altijd meer kopen dan ze in eerste instantie voor ogen hebben.

Anders dan bij Hachette, dat werknemers moest ontslaan door de slepende ruzie, is dit een strijd tussen twee giganten. De vraag is hoe lang Disney of Amazon het uit kunnen houden dat nieuwe blockbusters als Maleficent of Captain America: The Winter Soldier niet worden verkocht via de site. De online verkoper leed namelijk afgelopen kwartaal fors verlies en is waarschijnlijk nog lang niet uit de rode cijfers.

    • Hans Klis