Twitter wil naar China

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Twitter wil naar China, zegt bestuursvoorzitter Dick Costolo tegen de Nikkei Review. De 600 miljoen Chinezen met een internetverbinding zijn voor het bedrijf een moeilijk te negeren markt.

Probleem is dat Twitter op dit moment China niet in mag: de Chinese overheid heeft strenge censuureisen. Costolo zegt tegen de Japanse krant dat er op dit moment gesprekken worden gevoerd met de Chinese overheid. Twitter is in het ene land echter al minder voorstander van vrijheid van meningsuiting dan in het andere.

Los van de censuureisen, zal Twitter voor een flinke klus staan in China. Het Chinese twitter, Weibo, is al razend populair.

Internetbestellingen goed voor winst Domino’s

Het Australische Domino’s Pizza – ook eigenaar van de franchise in Nederland – heeft fors meer winst geboekt, meldt de Sydney Morning Herald. Mede dankzij een enorme toename aan bestellingen via internet.

De winst van Domino’s groeide met 50 procent 45,8 miljoen Australische dollar (31,7 miljoen euro). Dat was te danken aan een overname van de Japanse franchise van Domino’s Pizza, en een flinke toename van het aantal bestellingen online. Inmiddels wordt al meer dan 60 procent van de pizza’s via apps en de website besteld.

In Nederland, België en Frankrijk, de Europese landen waar het beursgenoteerde Australische Domino’s eigenaar is van de franchise, steeg de omzet met 4,6 procent.

Prijzen van Audi’s en latte onder de loep in China

De Chinese overheid opent het ene na het andere mededingingsonderzoek tegen Westerse bedrijven, schrijft Bloomberg. Volgens sommigen is er sprake van politieke pesterijtjes. Maar het is tegelijkertijd een feit dat westerse producten in China duurder zijn dan elders.

In reactie op de onderzoeken hebben verschillende autofabrikanten, waaronder Audi, Daimler, Chrysler en Toyota al aangekondigd dat de prijzen voor hun losse onderdelen naar beneden worden bijgesteld. Dat zal van invloed zijn op de winstmarges in China, schrijft Reuters.

Ook Starbucks heeft in China een veel grotere winstmarge (34 procent) dan in Europa (9 procent) of Amerika (24), schrijft Reuters.

Een analist zegt tegen Reuters dat veel bedrijven op dit moment onzeker zijn over wat wel en niet mag in China, doordat de autoriteiten veel strenger lijken op te treden. “Het ondernemingsklimaat is op dit moment veel onzekerder.”

    • Dolf de Groot