Thriller Misery spannende musical

Een populaire schrijver raakt zwaar gewond door een auto-ongeval en wordt opgevangen door een verpleegster die zich zijn „grootste fan ooit” noemt. Ze heeft echter ook één grote grief: de schrijver heeft zojuist de heldin uit zijn veelgelezen pulpromannetjes laten doodgaan – en dat pikt ze niet. Sterker nog: ze ziet nu de kans hem op zijn schreden te laten terugkeren. Zij heeft de macht en hij, de gegijzelde, is volstrekt afhankelijk van haar grillen.

Eerder werd de roman Misery, van de fameuze Stephen King, al met veel succes verfilmd en ook geregeld als toneelstuk vertoond. Maar nog niet als musical. In die leemte wordt nu voorzien door de debuterende Florus van Rooijen, die als initiator, tekstschrijver, componist en regisseur naar eigen zeggen een feel bad musical presenteert. Met als voornaamste ingreep dat de schrijver en zijn verzorgster op het toneel worden vergezeld door twee jongere acteurs die datgene spelen wat de auteur op zijn schrijfmachine zit te tikken.

Deze nieuwe Misery is – letterlijk – een kamermusical, want alles speelt zich af in één vaak in het halfduister badende kamer. Van Rooijen schiep een intrigerend vlechtwerk van gesproken en gezongen teksten, bij melodieuze muziek (piano, viool, bas) die de pulpscènes een melodramatische knipoog meegeeft, maar ook melancholieke accenten zet en macaber kan snerpen. Hij houdt daarmee de spanning bekwaam gaande. Alleen vóór de pauze sleept de intrige zich soms iets te traag voort.

Sander de Heer maakt mooi werk van de gepijnigde ironie van de schrijver, terwijl Marjolein Algera volop laat zien hoe dubbelzinnig haar verpleegstersrol is. De jongere Tara Hetharia en Buddy Vedder hebben minder armslag, omdat de door hen gespeelde personages uit ’s mans romannetjes nu eenmaal van bordkarton zijn. Maar een aanwinst is deze nieuwe musicalmaker zonder enige twijfel.

    • Henk van Gelder