Paniek: twee keer de zesde

De beroemde Zesde symfonie ‘Pathétique’ van Tsjaikovski begint én eindigt in traag mineur. De Zesde symfonie van Sjostakovitsj opent al net zo tragisch, maar versnelt in de daaropvolgende twee delen juist tot een circusnummer met scherpe tanden. Mariss Jansons combineert heel origineel beide symfonieën op een live-cd van zijn Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Zoals we van Jansons in Amsterdam bij het Concertgebouworkest gewend zijn, eist hij de opperste controle over zijn troepen. Dat leidt tot grote spanningsopbouw, al zou je soms een meer vrij vloeiende onderstroom horen. De Beierse blazers zijn minder uitgesproken dan hun Amsterdamse collega’s, maar passen met hun meer bescheiden optredens zeer fraai in het grotere geheel. Het sarcasme van Sjostakovitsj wordt strak gehouden. Op strategische momenten laat de dirigent toch de teugels los: de totale paniek die in het eerste deel van de Pathétique toeslaat, is angstaanjagend.