Prijzen van Audi’s en latte onder de loep in China

De Chinese overheid opent het ene na het andere mededingingsonderzoek tegen westerse bedrijven, schrijft persbureau Bloomberg. Volgens sommigen is er sprake van politieke pesterijtjes. Maar het is tegelijkertijd een feit dat westerse producten in China duurder zijn dan elders. Zo heeft Starbucks in China een veel hogere winstmarge (34 procent) dan in Europa (9 procent) of Amerika (24 procent).

Alleen al de afgelopen maand kregen zeven westerse autofabrikanten en softwarebedrijf Microsoft bezoek van de Chinese kartelautoriteiten. Eerder dit jaar waren Qualcomm (software), Caterpillar (mijn- en bouwmachines), Mead Johnson (zuivel) en Danone (voeding) aan de beurt.

In reactie op de onderzoeken hebben verschillende autofabrikanten, waaronder Audi, Daimler, Chrysler en Toyota al aangekondigd dat de prijzen voor hun reserve-onderdelen naar beneden worden bijgesteld. Dat zal van invloed zijn op de winstmarges in China, schrijft Reuters. De autobedrijven hadden naar verluidt ook veel last van een uitzending op de Chinese staatstelevisie, waarin werd getoond dat auto’s van westerse merken in China veel duurder zijn dan in het Westen.

Een analist zegt tegen Reuters dat veel bedrijven op dit moment onzeker zijn over wat wel en niet mag in China, doordat de autoriteiten veel strenger lijken op te treden. „Het ondernemingsklimaat is op dit moment veel onzekerder.” China stond bij buitenlandse bedrijven juist altijd bekend als betrouwbaar en voorspelbaar.