Hoe BuzzFeed nóg meer geld wil verdienen

beeld NRCQ

Een hoopvolle investeerder heeft BuzzFeed deze week miljoenen dollars rijker gemaakt. Hij ziet toekomst in de website van lijstjes, quizzen en vrolijke kattenfilmpjes. Maar de site moet wel veranderen.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Andreessen Horowitz investeert 50 miljoen dollar (ruim 37 miljoen euro) in BuzzFeed, werd deze week bekend. De waarde van het platform wordt nu geschat op 850 miljoen dollar (630 miljoen euro), meldt The New York Times op gezag van een betrokkene bij de deal.

Inspiratiebron voor New York Times

BuzzFeed is met 178 miljoen unieke bezoekers per maand een van de grootste sociale nieuwssites. Concurrenten Mashable en Upworthy hebben er respectievelijk 34 en 43 miljoen. De website is vooral bekend van de zogenaamde lijstjesjournalistiek: van 23 schattige kangoeroe-achtigen die jouw dag beter zullen maken tot quizzen in de categorie ‘Welk type haai ben jij?’ BuzzFeed begon in 2006 dan ook als kleine tech-start-up voor ‘viral content’ – posts die het goed doen op sociale media.

Maar inmiddels is BuzzFeed uitgegroeid tot een organisatie met ruim vijfhonderd werknemers en een hoofdkantoor in New York. En het heeft nu ook serieuze artikelen: over Amerikaanse militairen bijvoorbeeld, en over de Iraakse premier al-Maliki.

De website is een inspiratiebron voor mediabedrijven. Zo bleek uit een gelekt rapport van The New York Times dat de krant de BuzzFeed-strategie nauwkeurig bestudeerde.

Grote toekomst

Ook Andreessen Horowitz gelooft erin. Het bedrijf investeerde eerder in Twitter en Skype en ziet een grote toekomst voor BuzzFeed. Op zijn blog maakt partner Chris Dixon een vergelijking met taxi-app Uber en videodienst Netflix. “Zij proberen industrieën volledig opnieuw vorm te geven.” Buzzfeed speelt perfect in op de “technologische shift” waarin nieuws steeds vaker tot ons komt via sociale netwerken en op mobiele apparaten.

Bestuursvoorzitter Jonah Peretti zei dat de omzet van BuzzFeed afgelopen halfjaar was verdubbeld ten opzichte van het eerste halfjaar van 2013. Het bedrijf verwacht dit jaar 120 miljoen dollar (bijna 90 miljoen euro) omzet te draaien, meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Openbare cijfers zijn er niet. Het bedrijf is niet beursgenoteerd en hoeft dus geen jaarverslag te overleggen.

Naar Hollywood

Volgens The New York Times gebruikt BuzzFeed de nieuwe investering vooral om veranderingen door te voeren. Nieuwe rubrieken op de site, bijvoorbeeld. Maar er zou ook meer geld naar BuzzFeed Motion Pictures gaan – de videotak van BuzzFeed, gevestigd in Los Angeles. En binnen het bedrijf zou een denktank voor de ontwikkeling van nieuwe technologie komen.

En de toekomst van BuzzFeed zou zelfs deels buiten BuzzFeed zelf liggen. Een team van twintig mensen zou het zogenaamde ‘BuzzFeed Distributed’ gaan verwezenlijken – een afdeling die stukken maakt voor bijvoorbeeld Tumblr, Instagram of Snapchat. Dat levert misschien niet direct geld op, maar wel een groter publiek, en uiteindelijk dus ook meer ‘clicks’.

Zes weetjes over BuzzFeed die jouw dag compleet maken

1. BuzzFeed staat bekend om zijn ‘clickbait’: koppen die je maximaal verleiden om te klikken.
2. BuzzFeed gebruikt controversiële ‘advertorials’, een mix tussen journalistieke content en reclame. Coca-Cola, MTV en Nike hebben allemaal gesponsorde ‘nieuwsberichten’ op de site.
3. In een eigen stijlgids staan richtlijnen voor BuzzFeed-schrijvers. De tips: cursiveer expliciete gedachten, schrijf same-sex marriage en niet gay marriage, schrijf ?! en nooit !?, en meer.
4. BuzzFeed wil investeren in het buitenland. Er zijn plannen om kantoren te openen in India, Mexico, Japan en Duitsland. Berichten kunnen dan afgestemd worden op een specifiek land.
5. BuzzFeed gelooft in een model waar het EQ van mensen boven het IQ gaat. Het belangrijkste is dat de inhoud van een bericht de lezer kan raken op een emotioneel niveau.
6. BuzzFeed trekt ook getalenteerde journalisten aan. Onlangs haalde het bedrijf journalist Chris Hamby binnen. Hamby won in mei de prestigieuze Pulitzer Prize.