Tips voor Lowlands: deze dance-acts mag je niet missen

Publiek gaat uit z'n dak tijdens een optreden in de X-Ray-tent op Lowlands vorig jaar. Ook dit jaar staan er weer een hoop vernieuwende (dance-)acts geprogrammeerd in de X-Ray. Foto ANP / Marten van Dijl

Aankomend weekend vindt tussen 15 en 17 augustus het driedaagse Lowlandsfestival weer plaats in Biddinghuizen. Welke artiesten moet je op je lijstje zetten? De NRC-muziekredactie tipt de beste dance-acts met muziekrecensent Rolinde Hoorntje.

Dagprogramma

Natuurlijk mag er overdag gedanst worden op alle elektronische acts die Lowlands te bieden heeft, graag zelfs. Uit de dance-acts die overdag geprogrammeerd staan tipt Hoorntje de volgende vier:

James Holden

De Britse dancemuzikant James Holden is fan van de analoge modulaire synthesizer. Daarmee kun je door de snoertjes en stekkertjes zelf te verbinden zoals jij het wilt geluiden maken uit de reeks elektronische ‘geluidsmodules’ zoals die in het apparaat zitten. Met zijn door NRC-muziekrecensent Hester Carvalho omschreven als “knarsende en glooiende” debuut uit 2006, The Idiots Are Winning overdonderde hij de Britse muziekcritici: “De door zijn modulaire synthesizer gedomineerde tracks klinken metalig en aards. Akkoorden trillen en vervagen, afgewisseld met aanzwellende geluidszwermen”, schreef (€) Carvalho onlangs. Holden vertelde aan Carvalho hoe hij te werk gaat:

“Mijn tracks komen voort uit het oefenen: ik ‘bouw’ een nieuwe opstelling, probeer die uit, en het resultaat neem ik op. Dan bedenk ik weer een nieuwe opstelling, en ontstaat weer een nieuw nummer.” Met ‘bouwen’ bedoelt Holden ‘het verbinden van verschillende modules door snoeren’. De gekoppelde modules samen vormen een ‘patch’. “Maar alles is tijdelijk, als ik de draden lostrek, is de patch verdwenen. Dat tijdelijke eraan vind ik juist mooi.”

Op Lowlands komt Holden met een liveset. Hoorntje zag in januari al in Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam dat Holden “solliciteerde naar optreden van het jaar met zijn liveset vol post-punk en Britse krautrock”:

“Holden weet het beste van een über-beta en een gevoelsmens in een persoon te verenigen. Als wiskundige nam hij zeven jaar de tijd om de perfecte modulaire synthesizer te ontwikkelen om daar als gevoelsmens een van de meest vernieuwende oorspronkelijke, en eigen albums van 2013 mee te maken (The Inheritors). Als hij het apparaat bedient verliest hij zichzelf in de muziek als een ware virtuoos. Het trancekind, dat als negentienjarige instant faam kreeg met de klassieke remix voor Nathan Fake’s The Sky Was Pink, is nu volwassen. En dat hoor je aan de hele eigen, meeslepende en bijzonder originele muzikale wereld waarin hij je binnenleidt tijdens zijn live set.”

The Acid

“Bij experimentele electropop loop je het gevaar dat het kwelerig wordt”, waarschuwt Hoorntje alvast. Zo niet bij The Acid, een internationaal gezelschap dat met hun gelijknamige eerste EP vol lome elektronische composities die voortborduren op het geluid van James Blake of Nicolas Jaar vorig jaar hoge ogen gooide. Het trio bestaat uit de Britse dj en producer Adam Freeland, de Californische producer, componist en professor in muziektechnologie Steve Nalepa en de in Los Angeles woonachtige Australiër zanger RY X. Hoorntje:

“Ry X kan lekker huilen, en hij deed het al goed op Pitch als – what’s in a name – Howling, het nummer dat hij twee zomers geleden met Frank Wiedemann (beter bekend als Âme) uitbracht. Gelukkig wordt bij driemansband The Acid de ijle zang van de Australiër, de langzame drums, de zuigende synths en de allesomvattende donkerte af en toe onderbroken door stotterende salvo’s op een elektronisch drumstel of opgeruwd met wat punk gitaarwerk. Op een podium komt dat nog veel beter over dan op hun eerste album Liminal, dat net uit is.”

XXYYXX vs. Shlohmo

Marcel Everett is de man achter XXYYXX, en komt uit Florida. Hij maakt indie r&b met experimentele jazzsamples en invloeden van lo fi-house, weet Hoorntje, die de producer omschrijft als “gender en genrebending”:

“Flinke baslijnen, met ingetogen melodielijntjes en af en toe wat vervormd en ietwat vervreemdend gezang. XXYYXX brak twee jaar geleden door met het zwoele nummer ‘About You’ en als dj draaide hij al op de hippe PS1 feestjes van het MoMa in New York, waarvoor hij deze opwarmset maakte.”

In datzelfde straatje past de Amerikaanse Henry Laufer, beter bekend als Shlohmo, zondag om middernacht te horen in de Bravotent. Hoorntje:

“Shlohmo komt uit de Brainfeeder-hoek, het label van Flying Lotus. Alleen kiest Shlohmo voor meer melodie en feel good-muziek dan de high energy-sets van rastaman Gaslamp Killer en de experimentele jazz en breakbeats van FlyLo.”

Nachtprogramma

Dance gedijt goed in het donker, en er is niet voor niets een speciaal nachtprogramma op Lowlands voor liefhebbers van bezwerende ritmes. Ga dus volgens Rolinde Hoorntje vooral naar de volgende acts:

Kaytranada

De Canadese producer Kaytranada maakt volgens Hoorntje “sexy, lome r&b met een snufje breakbeat”. Maar de instrumentele bass van Kaytranada heeft niet zoveel meer te maken met vrouwen die hun derrière laten bewegen in bikinibroekjes in jaren negentig videoclips, vindt Hoorntje:

“In de videoclip van At All is het de op Hawaii geboren hipster Kaytranada die voor de hardwerkende fitnessvrouwen het vlees op de barbecue legt. Een jaar geleden maakte hij prettig album vol beats, Kaytra To Do (met Missy Elliott sample in Demolotions); dit jaar maakte hij met broer Louis-Philippe het album Supreme Laziness onder de naam The Celestics (naar hun achternaam Celestin). In februari zorgde hij voor een bewasemde massa onder het golfplatendak van Pllek in Amsterdam, dit jaar doet hij dat zondagnacht in de Bravotent. Fijne muziek om op achterover te hangen als je eigenlijk niet meer op je benen kan staan. Superstoomgarantie!”

Funkineven

De jonge producer Funkineven uit oost-Londen maakt zelf “vuige funky house en soulvolle elektro”, aldus Hoorntje. Steve Tony Julien, zoals hij eigenlijk heet, is misschien beter bekend als helft van duo Funkinevil, met de jonge Detroit technoproducer Kyle Hall. Maar Funkineven beukt niet alleen met techno in zijn sets, zegt Hoorntje, “wat al te horen was op Phone Line, de plaat waar hij mee doorbrak in 2009 met soulzangeres Fatimah”:

“Naar eigen zeggen wordt hij net zo zeer beïnvloed door The Neptunes en houselegende Larry Heard; als dj weet hij alles aan elkaar te mixen, van Purple Rain tot een potje acid. Afgelopen zomer was de oprichter van het Apron Records-label een van de hoogtepunten op Dimensions Festival in Kroatië. Wil je helderder en harder ga dan bijna hardcore techno ervaren bij Happa. Kies je voor toegankelijker techno, ga dan voor het fijntjes geproduceerde ramwerk van de Franse mooiboy Gesaffelstein op zaterdag, met lichtshow.”

Acid Arab

Zijn artiestennaam zegt het eigenlijk al een beetje: een Arabier die hard gaat. Maar dan is Acid Arab eigenlijk een Frans danceduo wiens doel het is zoveel mogelijk verschillende stijlen door elkaar te mixen, zo valt te lezen op hun Facebookpagina. Noord-Afrikaans, Libanees, Egyptisch, Turks en Indiase deuntjes, vermengd met acid house en krachtige techno: dat draaien dj’s Guido Minisky en Hervé Carvalho (in de studio bijgestaan door Sex Schön) graag door elkaar. Minisky en Carvalho zijn vaste draaitafelgangers in de Parijse club Chez Moune en verloren zichzelf in de oosterse sferen toen ze met dj Gilb’R naar Tunesië mee mochten. Wat denkt Hoorntje over Acid Arab?

“Alsof je op een blockparty ergens in Noord Afrika bent beland, zo klinkt de hysterische sitar met rappe beats van Acid Arab. Klinkt als Omar Souleyman, maar dan wat meer acid dan up tempo Arabische bruiloftsmuziek. Mocht je dit een tandje te snel gaan, dan is er ook Clap Clap in de categorie exotisch en elektronisch, wat meer in de Afrikaanse hoek zit.”

Antal & Hunee

Vorige week nog één van de hoogtepunten op het Dekmantel Festival in het Amsterdamse Bos, dit weekend draait de Amsterdamse dj Antal op Lowlands. Volgens Hoorntje staat Antal om twee dingen bekend: exquise digging skills en zijn status als grondlegger van Nederlands beste houselabel, Rush Hour. Hoorntje:

“Naast geheime tropische wapens van zijn platenreizen naar verre Afrikaanse oorden weet hij ook geen als geen ander de juiste plaat te draaien op het juiste moment. Zo rijgt hij moeiteloos drijvende en soulvolle house, afrobeat van Fela Kuti en een beetje acid aaneen, liet hij afgelopen weekend maar weer horen op Dekmantel Festival. Zien is ervaren. Zaterdag wordt hij afgewisseld in de X-ray tent door Hunee. De in Berlijn woonachtige Koreaan staat bekend om soulvolle, warme en disco geladen sets. Daarna gaan de twee nog even back to back. Of de zon nou schijnt of niet, de X tent krijgt in ieder geval een soulvolle glow.”

Job Jobse

Job is volgens Hoorntje “een gewone jongen uit Amsterdam” die het binnen twee jaar van “wc-dj in de Amsterdamse club Trouw tot assistent programmeur in dezelfde club, labelmanager bij Life & Death en gevierd artiest in binnen en buitenland heeft geschopt.” Jobse was ook één van de hoogtepunten van de X-Ray-programmering op Lowlands vorig jaar, zag Hoorntje. De reden van zijn succes?

“Dat komt volgens mij omdat hij in zijn mix van house en eighties classics niet bang is om op cruciale momenten een plaat in te starten die iedereen nog wel kent. Van zijn geliefde Africa (Toto), Kuar (Emmanuel Ja!, in de remix van Henrik Schwarz) tot Sukkel voor de liefde (The Opposites) (hip hop was zijn eerste liefde toen Job nog een Jobje was). Hij draait nu samen met Cinnaman, die al jaren bekend is als man met een fijne neus voor nieuwe platen ergens midden tussen experimentele bass UK funky hip en house, luister maar naar deze Boilerroom set op Dekmantel 2013.”

Lees morgen naar welke rockacts je moet zien volgens NRC-muziekrecensent Jan Vollaard; of lees terug welke popacts je volgens NRC-muziekrecensent Hester Carvalho moet zien op Lowlands 2014.

Bekijk het volledige blokkenschema van Lowlands 2014