Dit brengen andere media vandaag

Close up of a brown bovine snout Foto HH

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in één keer bij.

Steeds meer Nederlandse boerderijen verpauperen

Dichtgespijkerde ramen en ingevallen daken. Steeds meer oude, statige boerderijen die ooit het visitekaartje van hun dorp waren, staan na jaren leegstand nu te verkrotten in het Nederlandse boerenlandschap. De Volkskrant schrijft vandaag over dit probleem dat hard op weg is groter te worden dan dat van de vele lege kantoorpanden in ons land.

De krant neemt een kijkje in Oost-Groningen dat het grootste aantal van deze leegstaande boerderijen heeft. Parels die zowel op de Monumentenlijst als op de gemeentelijke lijst ‘rotte kiezen’ staan. De reden dat veel van deze panden zijn verlaten of verpauperd, zijn uiteenlopend. Van schaalvergroting in de landbouw tot persoonlijke oorzaken als ruzie over erfenissen en familievetes. ‘In veel van deze boerderijen zit pijn.’

Het aantal verlaten boerderijen zal de komende jaren alleen maar toenemen. Volgens onderzoekers van Alterra, een onderzoeksinstituut van Wageningen Universiteit, zullen de komende jaren zo’n 24 duizend boeren stoppen met hun werkzaamheden. Hierdoor zal nog eens zo’n 15 miljoen vierkante meter aan agrarisch onroerend goed vrij komen te staan.

Zet je eigen band in de Spotify-bibliotheek

Hoe krijg je jouw eigen muziek in Spotify? nrc.next legt uit hoe een kleine band dat kan doen aan de hand van een praktijkvoorbeeld: een redacteur die ooit in een metal band zat, in 2004 een cd uitbracht en deze nu online zet. Het resultaat is een handige gebruikshandleiding voor onafhankelijke muzikanten en bands.

Wat blijkt, je hebt alsnog een platenbaas nodig voor het uitbrengen van muziek op Spotify. Geen nood. Het muziekbedrijf biedt vier virtuele kandidaten aan tegen vergoeding.

De krant zoekt verder nog uit of concurrerende diensten als Deezer en iTunes ook slimme markten zijn om te betreden. De conclusie: Op zich wel, maar wie goed wil verdienen moet volgens nrc.next veel geduld en ambitie hebben. Al kan je dan beter je plaat gewoon op ouderwets vinyl zetten.

Race to the bottom in supermarktland

Nederland is binnenkort drie nieuwe supermarktketens rijker. Palletvoordeel (in Amersfoort en Noord-Holland), Budget Food (in Den Helder, Julianadorp en Haarlem) en Gekke Gerrit (binnenkort in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt). Zoals hun namen al doen vermoeden, zijn het geen supers die de concurrentie met de Albert Heijn of Jumbo aangaan. De drie winkelketens gaan zich eerder richten op de onderkant van de markt. Of zoals de Telegraaf het vandaag noemt, het is een ‘race to the bottom‘.

Nieuwe concurrentie van Aldi en Lidl dus, die alle drie gaan handelen in A-merken. Producten die bijna bij de uiterste verkoopdatum zijn bijvoorbeeld, of bij een grotere keten uit het assortiment zijn gehaald. Volgens supermarktspecialist Gerard Rutte zal het niet moeilijk zijn om deze nieuwe supermarkten te vullen aangezien Duitse loodsen vol staan met A-producten. ‘Zoveel dat je niet weet waar je moet kijken.’

De ‘harddiscount trend’ maakt volgens de krant duidelijk hoe scherp de concurrentie onder de supermarkten is. Het gaat minder steeds om eten en drinken en ‘meer en meer om de laagste prijs’.

    • Anke Meijer