Cijferlijsten? Het bedrijf Google geeft daar niet om

Google vraagt niet meer naar cijferlijsten tijdens sollicitaties. Die voorspellen niets over het succes van de werknemer, zei de HR-man van Google, Laszlo Bock, onlangs in The New York Times. Een academische omgeving is een kunstmatige omgeving, stelt hij. „Mensen die het daar goed doen, zijn goed geconditioneerd. Ik vond het zelf altijd erg frustrerend dat de professor duidelijk op zoek was naar een specifiek antwoord. Het is echter veel interessanter als er géén overduidelijk antwoord is. Wij hebben juist mensen nodig die het leuk vinden om problemen op te lossen waarbij er geen vanzelfsprekende antwoorden voorhanden zijn.” In sommige teams heeft 14 procent nooit een opleiding gedaan, zegt Bock. Google staat hierin niet alleen. Er wordt tegenwoordig steeds meer gekeken naar de persoonlijke ontwikkeling, de individuele wensen van een werknemer en de emotionele intelligentie (EQ). Daarom is het van belang dat er op scholen, naast de verplichte vakken, meer ruimte komt voor facultatieve lessen en workshops. Denk aan kookles, autotechniek of een specifieke taal zoals Japans of Noors. Belangrijker dan dat is misschien nog wel de omgang met negatieve gevoelens, zoals faalangst. En het aanleren van sociale vaardigheden, zoals leren luisteren. Dan zal er een evenwichtiger samenleving ontstaan.

Docent, faalangstreductietrainer

    • Pascal Cuijpers