Ruim negenhonderd schrijvers boos om ruzie tussen Hachette en Amazon

Jeff Bezos, CEO van Amazon. Foto ANP

Stephen King, Douglas Preston en Donna Tartt – alle drie stonden ze ertussen. Meer dan negenhonderd schrijvers publiceerden gisteren een advertentie in The New York Times. Daarin deden ze een oproep aan lezers: of die even een mailtje naar Jeff Bezos, CEO van Amazon, wilden sturen. „En zeg hem wat je denkt.”

De schrijvers zijn boos om een maandenlange ruzie tussen webwinkel Amazon en uitgever Hachette. De twee steggelen over de prijs van e-books. Amazon vindt de boeken van Hachette te duur en wil een lagere prijs afdwingen. Dat gaat ten koste van auteurs, zeggen de briefschrijvers.

De webwinkel, die 60 procent van de markt voor e-books beheerst, zou de boekenverkoop boycotten door boeken van Hachette op de site ‘niet beschikbaar’ te verklaren. Ook zeggen de schrijvers dat de levertijd van boeken bewust vertraagd wordt. En Amazon zou, op pagina’s van Hachette-boeken, suggereren dat klanten beter andere boeken kunnen kopen.

De schrijvers – lang niet allemaal van Hachette – claimen dat „geen enkele boekverkoper de boekenverkoop mag blokkeren of klanten mag ontmoedigen om boeken te kopen of ontvangen”. Volgens hen is het onacceptabel dat de webwinkel een groep schrijvers dupeert die zelf niet direct bij het conflict betrokken is. „Dit is geen manier om je zakenpartner te behandelen.” De paginagrote advertentie kostte 104.000 dollar (77.680 euro), schrijft The New York Times.

Amazon reageerde met een brief. „Voor een gezonde leescultuur moeten we hard werken om de competitie met andere media aan te kunnen gaan”, schreef het bedrijf. „We zullen de strijd om redelijke prijzen voor e-books nooit opgeven. We weten dat het goed is voor de boekencultuur om boeken betaalbaar te maken.”

In juni mengden onafhankelijke uitgevers zich al in het conflict. Zij riepen klanten op hun boeken te kopen in kleinere (web)winkels. En de Amerikaanse acteur en auteur Steve Colbert viel Amazon aan in zijn latenight talkshow. Het bedrijf zei toen in een reactie te handelen „in het belang van de klant”. „We moeten scherp onderhandelen om de prijzen laag te houden”.