Een klimaatneutrale boot met extra veel units

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Rondleiding in woonark ‘Haarlem Shuffle’, een bijna voltooid project van Van Ommeren Architecten
Wie: Architect Joeri van Ommeren en opdrachtgever Lex Schelvis

Het stof ligt nog op zijn schouders. Joeri van Ommeren, van Van Ommeren Architecten, is bezig met het verbouwen van zijn eigen huis. Hij heeft er een ‘concept’ op los gelaten om er een heel nieuw ‘woontype’ van te maken. Koud kunstje voor een architect die bij de Spaanse vedette Santiago Calatrava heeft gewerkt. “Die man is echt een genie, hij ontwerpt iconische architectuur die een stad echt kan maken.”

Of breken natuurlijk, want Calatrava is ook berucht om zijn ondeugdelijke bouwsels. Zoals de voetgangersbrug Zubizuri in Bilbao waarvan de glazen tegels regelmatig breken. Ook heeft hij het Paleis der Kunsten in Valencia op zijn geweten. Een gebouw wat het best te omschrijven is als een enorme, futuristische motorhelm. Het kostte meer dan vier keer het geplande bedrag van 100 miljoen euro.

Maar goed, daar kan Van Ommeren ook niets aan doen. Bovendien maakt hij zijn eigen succes wel. Hoewel hij pas zevenentwintig is, bouwde hij al een woonwijk in Zimbabwe, maakte een opblaasbare bioscoop, ontwierp een appartementencomplex in Bloemendaal en zet binnenkort zeven woningen in Haarlem neer. En nu is hij, samen met opdrachtgever en toekomstig bewoner Lex Schelvis, bezig met een woonark aan het Spaarne in Haarlem.

Geen drijvend schuurtje

‘De boot met de geheime deur’. Zo noemen de kinderen uit de buurt de splinternieuwe woonark. Aan de straatkant zijn de deuren onzichtbaar achter de latjes waarmee de hele boot betimmerd is.

Heel apart.

“Ja-ha, dit is nog eens wat anders dan al die drijvende schuurtjes hier he”, lacht Van Ommeren. “Maar, de mensen die daar wonen”, hij wijst naar andere woonboten, ”zijn vast ook hartstikke gelukkig.”

Van Ommeren en Schelvis, die zelf een bedrijf in klimaatbeheersing heeft, kennen elkaar uit de kroeg. “Ik liep al jaren rond met het plan een energieneutrale boot te bouwen”, vertelt Schelvis. “Ik wilde graag al mijn eigen apparatuur zelf testen.” Van Ommeren vond het een geweldig idee. “Maar dan moest hij mij wel de opdracht geven.”

Vooral veel units

Zo gezegd zo gedaan, een jaar later dobbert er een ark van 200 vierkante meter in het Spaarne. Met zonnepanelen op het dak, vloer verwarming én koeling, een openhaard die ook het douchewater kan verwarmen, een terras, een groot bad en allemaal verschillende ‘units’, architectentaal voor kamers.

De bouwkosten van de boot bedragen in totaal 2,5 ton. En wat verdient Van Ommeren daar nou aan? Een zucht. “Normaal reken ik 13 procent van de bouwkosten, maar voor Lex heb ik een vriendenprijsje gemaakt.” Schelvis knikt tevreden. “Maar ik heb wel veel meegeholpen hoor!”