De kennis van het KNMI verkopen - en het land een beetje veilig houden

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Productmanager weer- en luchtvaartmeteorologie
Bedrijf: Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu
Wat valt op aan de vacature: Het KNMI wil de “best workplace to be” zijn

Wat doe je dan eigenlijk?

Code rood. Hele wijken die dreigen onder te lopen door fikse stortbuien. Rioleringen die het kunnen begeven. Gebeurt niet - mede dankzij jou. In opdracht van ministeries of lokale overheden zorg je er namelijk voor dat er applicaties worden ontwikkeld die nog sneller en accurater waarschuwingen geven als noodweer nadert.

Wat te denken van de weergegevens voor vliegtuigen? “Door die techniek te verfijnen, kun je ervoor zorgen dat de luchtverkeersleiding van Schiphol makkelijker kan vaststellen wat bij slecht weer de meest veilige landingsbaan is”, zegt Gerard van der Steenhoven, hoofddirecteur van het KNMI.

Namens het instituut zit jij aan tafel met die luchtverkeersleiding, ambtenaren van Defensie en Rijkswaterstaat, de havenmeester van Rotterdam. Peilt aan wat voor weersinformatie zij behoefte hebben. Adviseert hen over de producten die het KNMI voor hen zou kunnen ontwikkelen - of verbeteren. En overziet vervolgens dat dat gebeurt.

Wat verdient dat?

Tussen de 4.768 en 6.726 euro. Met onder meer een dertiende maand, een telefoon en een reiskostenvergoeding. Maar géén lease-auto. Dat is bij commerciële bedrijven vaak wel anders, beaamt Van der Steenhoven. “Maar bij ons krijg je er zeventien miljoen lachende Nederlanders voor terug.”

Waarom zoeken ze iemand?

Het is een nieuwe functie. “We zijn bezig een meer vraaggestuurde organisatie te worden”, zegt Van der Steenhoven. “Van oudsher leverden we informatie over weersverwachtingen en het klimaat. Nu gaan we zelf het gesprek aan met organisaties en overheden. Om van daar uit tot nieuwe producten te komen.”

Er werken nu vierhonderd mensen bij het KNMI, daar mogen vier productmanagers bij.

Wat voor collega moet je zijn?

Eentje wiens lievelingsvak op de middelbare school natuurkunde was. Die bovendien weet hoe je een grillig product als het weer kunt verkopen. En die het fijn vindt steeds weer met andere mensen aan tafel te zitten. Een “netwerker”, zoals de KNMI-directeur dat noemt. Niet per sé een idealist, maar wel geëngageerd. Van der Steenhoven:

“Omzet is voor ons niet het belangrijkste. Je moet er vooral plezier in scheppen bij te dragen aan een veiliger Nederland.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Bij nieuwe functies horen de nodige vrijheden. Immers, geen voorganger die je werkzaamheden heeft uitgestippeld. Dat is ook meteen het risico. Want wat als organisaties geen behoefte blijken te hebben aan verbeterde weerinformatie of meteorologische apps? Jij bent wel degene die de contracten moet gaan sluiten.

Die overgang is best spannend, beaamt Van der Steenhoven. “Maar wel heel leuk.” Daarbij ben je veel op pad, snel zul je je dus niet vervelen. En dan is er nog de voldoening. “Als je ziet dat mensen door onze weerswaarschuwingen bij een naderende storm niet gaan zeilen op het Sneekermeer, geeft dat gewoon een goed gevoel.”

    • Eva Oude Elferink