Arabisch luchtvaartconcern wil Alitalia sexier maken

A stewardess of Abu Dhabi airline Etihad Airways and a stewardess of Italian flag carrier Alitalia pose during a press conference in Rome on August 8, 2014, during which the two companies signed an alliance agreement for Etihad to enter Alitalia's capital. Alitalia has been thrown a financial lifeline by Etihad Airways as the agreement, which follows several months of negotiations, will make the state-controlled Gulf airline the biggest single shareholder in the lossmaking Italian carrier. AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI Foto AFP

De Arabische maatschappij Etihad uit Abu Dhabi investeert fors in het noodlijdende Alitalia. En versterkt daarmee zijn eigen positie op de Europese markt. Het herstructureringsplan van 1,8 miljard euro moet de noodlijdende luchtvaartmaatschappij Alitalia ‘sexier’ maken. Vijf vragen.

1. Wat is de deal?

Alitalia lijdt al ruim tien jaar verlies. Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten neemt nu een belang van 49 procent in Alitalia en moet fors investeren. “Financieel is het nu een zwakke onderneming” en “er zullen moeilijke keuzes gemaakt moeten worden” om ervoor te zorgen dat het bedrijf in in 2017 uit de rode cijfers is, zei de president van Etihad, de Australiër James Hogan.

Onderdeel van het herstructureringsplan is ook dat de overwegend Italiaanse schuldeisers een deel van de schuld van ruim 1 miljard euro afschrijven, en dat andere aandeelhouders, overwegend Italiaans, meebetalen aan de uitbreiding van het aandelenkapitaal.

Wie doen mee met het reddingsplan?

2. Wat vinden de Italianen daarvan?

De vakbonden hebben zich lange tijd verzet tegen ontslagen. Vorige week nog leidde een protest van de bagageverwerkers tot een enorme chaos op het Romeinse vliegveld Fiumicino. Nu zijn de bonden, zij het schoorvoetend, akkoord gegaan, met het herstructureringsplan waarin verdwijnen 2.250 banen verdwijnen, ongeveer 15 procent. Dat gebeurde na “het besef dat er geen geloofwaardig alternatief was om een toekomst voor Alitalia, zijn werknemers en de hele nationale economie te garanderen”, zeiden de drie grote vakbonden in een verklaring.

3. Heeft Air-France KLM niet eerder zoiets voorgesteld?

Ja, in 2008. Air France-KLM, dat indertijd een belang van een kwart in Alitalia had, had een vergelijkbaar herstructureringsplan voorgesteld, met nog grotere investeringen. Dat werd afgewezen door de bonden, die toen een dergelijke vermindering van het personeel onnodig vonden.

Bovendien speelde dit aanbod in een verkiezingscampagne. De rechtse leider Silvio Berlusconi wist het aanbod van Air France-KLM te presenteren als een uitverkoop aan het buitenland.

4. Wat heeft Etihad hieraan?

“Dit is een strategische, commerciële investering voor de lange termijn”, zei Etihad-president Hogan. Het is de belangrijkste investering tot nog toe van Etihad. De tien jaar geleden opgerichte maatschappij is met een reeks overnames de concurrentie aangegaan met rivaal Emirates. Etihad heeft nu belangen in Air Berlin, Aer Lingus, Air Serbia, Air Seychelles, Virgin Australië en Jet Airways.

Alitalia zal vaker en vanuit meer verschillende Italiaanse steden op Abu Dhabi vliegen, om de positie daarvan als internationale hub te versterken. Alitalia zal ook geleidelijk aan meer andere intercontinentale vluchten uitvoeren.

5. Wat betekent dit voor Europese concurrenten?

Europese luchtvaartmaatschappijen kijken met argusogen naar de snelle groei van Etihad en Emirates. Air France-KLM en Lufthansa hebben de Europese Commissie geschreven met het verzoek om te onderzoeken of hier sprake is van oneerlijke concurrentie. De Arabische maatschappijen zouden profiteren van staatssteun, onder andere in de vorm van goedkope brandstof.

Het akkoord tussen Etihad en Alitalia zal binnenkort worden voorgelegd in Brussel. De Italiaanse transportminister Lupi zegt “vol vertrouwen” te zijn dat de Europese Commissie het groene licht geeft aan het akkoord.

    • Marc Leijendekker