Nerds vol liefde

Thomas de Veen grasduint door de stapel young adult-romans voor de rest van de schoolvakantie.

Wat geef je een zestienjarige met nog een kleine maand vakantie te lezen? John Green natuurlijk.

Het succes van de Amerikaanse young adult-schrijver is deze zomer definitief tot Nederland doorgedrongen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met The Fault in Our Stars, de verfilming van zijn hitboek Een weeffout in onze sterren.

Een terecht succes: het is een even intelligente als ontroerende roman over twee jongeren met kanker op zoek naar de zin van het leven.

Het boek verscheen al in 2012, maar nu staat de filmeditie in de toptien van de Bestseller 60 – het is op dit moment is het best verkopende boek van Nederland.

Maar John Green is geen toevallige hype of eendagsvlieg – zijn vier eerdere boeken, onlangs uitgebracht in voordelige edities, zijn buitengewoon lezenswaardig. Greens debuut Het grote misschien was volgens deze krant al een van de beste boeken van 2005.

In die highschoolroman gaat het over de volwassenwording van de 15-jarige Miles, die een verslaving koestert voor laatste woorden van beroemde mensen. En voor Alaska, een meisje dat in zijn gedachten alleen maar fantastisch is – maar in zijn vertelling schemert ook door dat ze doortrapter is dan Miles denkt. Als Alaska verdwijnt verandert de highschoolroman in een coming-of-ageverhaal met een spannende plot.

En het volgt de vaste, smakelijke Greenreceptuur, die ook weer duidelijk te herkennen is in zijn derde boek Paper Towns. Een nerdy jongen is onder de indruk van een fantastisch meisje. Zij verdwijnt uit zijn leven. Er volgt een even meeslepende als louterende roadtrip. En het belangrijkste ingrediënt: het boek barst van de slimme, humoristische zijpaadjes, rake observaties en bespiegelingen over het leven.

Hoe kan het dat Een weeffout in onze sterren in ons land nú pas een bestseller is, maar al die zestienjarigen al wel de volle voorpremièrezalen vulden? Dat is omdat John Green allang een internetberoemdheid was en Nederlandse jongeren The Fault in Our Stars al in het Engels hadden gelezen. Dat laatste is steeds gewoner: voordat de vertalingen van de Harry Potter-, Twilight-, Hunger Games- en Divergent-series er waren, werden die successeries al opgepikt door Nederlandse jongeren.

Zou dat ook de reden zijn dat de vorig jaar verschenen jeugdroman Picture Me Gone van de in Londen woonachtige, Amerikaanse schrijfster Meg Rosoff nog steeds niet vertaald is?

Haar vijf eerdere jongerenboeken kregen hier uitstekende vertalingen, maar aan dit boek waagde de zuinige uitgeverij Moon zich nog niet – terwijl de Engelse uitgever er al een goedkope paperback van heeft gemaakt. Jammer voor wie het Engels minder beheerst, want de jongerenboeken van de Amerikaans-Britse Rosoff horen tot de beste young adult-literatuur. Rosoff schrijft allerminst receptmatig: de ene keer een postapocalyptisch liefdesverhaal, dan weer weer, een historische paardenmeisjesroman.

Dit boek is weer anders. De 12-jarige Mila gaat met haar vader naar de VS om zijn oude vriend op te zoeken, maar dan blijkt de vriend ineens spoorloos verdwenen. Ze gaan alsnog, om te helpen zoeken. Dat levert een reeks gebeurtenissen op die de zelfverzekerde Mila – die meent dat ze alles razendsnel doorziet, of dat nu een mens of een mysterie is – op het verkeerde been zet.

Hetzelfde geldt voor de lezer, die alles mee beleeft in Mila’s gedachten: Meg Rosoff schreef met Picture Me Gone een verrassend gelaagd verhaal over vriendschap.

En voor de puber die meer houdt van een dystopie à la The Hunger Games van Suzanne Collins, is The Program van Suzanne Young misschien wel de beste tip.

Het boek – ook deel één van een serie – gaat over een wereld waar zelfmoord epidemisch is, met name onder jongeren. Wie opgenomen wordt om de depressie te laten behandelen, loopt het risico ook zijn herinneringen te verliezen.

Zo doet The Program datgene waar het dystopische young adult-genre om bekendstaat: met een extreme situatie een pregnant moreel dilemma creëren, en dat tot de uiterste consequentie uitspelen. En dat allemaal verpakt in een spannend verhaal, zodat het lekker wegfilosofeert, op het strand.