Facebook heeft de schijn tegen

Deze week sloten 25.000 Facebookgebruikers zich aan bij een rechtszaak tegen het bedrijf. Gaat Facebook zo slecht om met onze privacy?

illustratie Sebe emmelot

Het is de eerste zin van de gebruikersvoorwaarden van Facebook: ‘we vinden je privacy erg belangrijk’. Is dat zo? Facebook heeft de schijn tegen.

Deze week sloten 25.000 bezorgde Facebookgebruikers zich aan bij een class action rechtszaak tegen het grootste sociale netwerk ter wereld (1,33 miljard gebruikers), onder wie zo’n 2.500 Nederlanders. De Oostenrijkse advocaat en privacyvoorvechter Max Schrems eist 500 euro schadevergoeding per ‘slachtoffer’ vanwege privacyschendingen die Facebook zou hebben begaan. Facebook wil niet op de aantijgingen reageren.

Al sinds de oprichting worstelt Facebook met het privacyvraagstuk. Dat begon al in 2003 – het moment dat oprichter Mark Zuckerberg door het bestuur van Harvard op het matje werd geroepen. Hij haalde foto’s van vrouwen van websites van studentenverenigingen en plaatste die op zijn website Facemash. Deze site, waar Harvard-studenten vrouwen op hun uiterlijk beoordelen, zou later uitgroeien tot Facebook,

Facebook heeft daarna nog talloze keren geblunderd in privacykwesties: van privéchats die voor iedereen te lezen waren, de nieuwsfeed die ineens niet meer afgeschermd was, het afschaffen van de mogelijkheid om onvindbaar te blijven in de Facebook-zoekbalk tot gebruikers die ineens hun foto bij advertenties zagen opduiken. Advertentiedienst ‘Beacon’, die publiceerde wat Facebook-leden online kochten, werd na een rechtszaak opgedoekt. Steeds volgden er excuses en beloofde het bedrijf beterschap.

De ‘open’ en ‘verbonden’ wereld die Zuckerberg voorstaat gedijt het best bij het delen van zoveel mogelijk informatie. Het is een ingewikkeld dilemma voor Facebook. De gebruiker is bereid alles te delen en is tegelijkertijd bang dat het sociale netwerk daar vervolgens misbruik van maakt. Dat zijn privacy wordt aangetast.

En met dat begrip heeft Zuckerberg diep van binnen niet zoveel. Privacy is ‘dood’, vindt Zuckerberg. En in 2010 zei hij in een interview: „De sociale norm is veranderd. De tijd van privacy is voorbij.”

Toch toont de rechtszaak dat een groeiende groep gebruikers bezorgd is om wat Facebook doet met persoonlijke gegevens. Maar wat doet het bedrijf dan precies? En wat is er waar van de verhalen en geruchten? Vier stellingen over Facebook en privacy.

    • Stijn Bronzwaer
    • Sterre van der Hee