De grootste platenverzamelaar is Braziliaans en wil álle muziek hebben

Still uit High Fidelity.

We kennen ze allemaal: de muziekfreaks die meters en meters aan vinyl kopen en zich druk maken over of de collectie op jaartal, kleur of alfabet geordend moet worden. Ze moeten echter hun meerdere erkennen in een Braziliaan die zijn platen per container (!) koopt.

In 2008 wilde ene Paul Mawhinney van zijn platencollectie af. Geen kleine opgave: het betrof hier 3 miljoen platen en 600.000 cd’s. Aanvankelijk kon hij het spul voor 28,5 miljoen dollar slijten aan het internetbedrijf CDNow.

Het knappen van de internetzeepbel maakte echter een einde aan dat plan. Mawhinney kon nergens meer dat bedrag vangen voor die collectie, en het leek er zelfs op dat zijn familie ooit een pakhuis vol zwart goud zou gaan erven (wat niet per se erg is). Totdat een vriend hem wees op een advertentie in Billboard Magazine:

RECORD COLLECTIONS. We BUY any record collection. Any style of music. We pay HIGHER prices than anyone else.

Er werd een leuk bedrag afgesproken en 53 trailers, bulkend van het vinyl, gingen vervolgens naar een onbekende bestemming, ergens in Brazilië. Maar Mawhinney wist niet naar wie.

Stagiaires ingehuurd om alles te ordenen

Het verhaal van Mawhinney staat niet op zichzelf; meerdere megacollecties vinyl zijn in de loop der jaren naar Brazilië verscheept. Naar Sao Paulo, om precies te zijn.

De mysterieuze verzamelaar blijkt ene Zero Freitas te zijn, een Braziliaans zakenman die bijna dwangmatig platen koopt. Al op jonge leeftijd komt hij in aanraking met het zwarte goud, en begint aan een eigen collectie. Hij wil alle muziek ter wereld hebben.

Toen Freitas klaar was met de middelbare school bezat hij 3.000 platen. Op zijn dertigste waren dat er 30.000. Hoeveel hij er nu heeft, weet Freitas niet. Een paar miljoen, sowieso.

Hij heeft recentelijk maar een paar stagiaires aangenomen om het spul te catalogiseren en te ordenen. Waarom hij het doet?

“Ik ben al veertig jaar naar therapie geweest om dit aan mezelf uit te kunnen leggen.”

De New York Times tekende zijn fascinerende verhaal op. In High Fidelity, uiteraard.

    • Philippus Zandstra