M&M’s geeft Shanghai een Chinese muur van chocola

Chinezen hebben chocolade ontdekt. De chocoladeverkopen in het land groeien explosief, zelfs met dubbelcijferige groeipercentages, meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

Om die reden proberen grote chocolademerken als Hershey en Mars met speciale flagship winkels de Chinese consument voor zich te winnen. Mars opent vandaag in Shanghai een speciale M&M’s winkel. Het concern investeerde 10 miljoen dollar in de 1.600 vierkante meter grote winkel in het centrum van Shanghai.

In de winkel belooft Mars zijn klanten onder meer „een Chinese muur van chocolade”. Het personeel is verkleed als M&M-snoepjes.

De Chinese chocolademarkt is tussen 2009 en 2013 met 58 procent gegroeid. De totale verkopen bedroegen vorig jaar 2,43 miljard dollar. In de Verenigde Staten werd in 2013 overigens voor 17,1 miljard dollar chocolade verkocht – een stijging van 4 procent.

Mars is sinds 1991 in China actief en is in zijn eentje goed voor 40 procent van de chocolade-verkoop in het land, maar ondervindt de laatste jaren steeds meer concurrentie van het Amerikaanse Hershey, het Zwitserse Nestlé en het Belgische chocolademerk Godiva. Hershey heeft ook een volledig aan het eigen merk gewijde winkel in Shanghai.

Nestlé nam in 2011 de Chinese chocoladefabrikant Hsu Fu Chi over, en gebruikte de distributiekanalen van dit bedrijf om het eigen merk Kit-Kat in zoveel mogelijk Chinese winkels in de schappen te krijgen.