Waarom de oprichters van TomTom de postcode overbodig willen maken

Vergeet de postcode. Binnenkort staat er in plaats van ‘3511 EW Utrecht’, alleen nog maar ‘Q6.FM’ op je envelop. Althans, als het aan Pieter Geelen en Harold Goddijn ligt, de oprichters van het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom. Met mapcode hebben de twee een nieuwe manier van locatiebepaling gelanceerd die de postcode overbodig moet maken.

Wat is een mapcode?

Een unieke code van minimaal vier en maximaal negen cijfers en letters, die een specifieke plek op aarde binnen een paar meter nauwkeurig kan aangeven. De lengte van de code verschilt. Internationale mapcodes zijn het langst: ze houden geen rekening met landsgrenzen, maar zijn gebaseerd op een verdeling van het hele aardoppervlak in rechthoeken.

Zo is ‘S8VXZ.4BX0’ de mapcode voor het Witte Huis in Washington.

Waarom is dat handig?

Voornamelijk omdat met een mapcode iedere locatie op aarde kan worden aangegeven, dus ook plekken zonder officieel adres.

In Nederland is het nut daarvan beperkt: ons postcodesysteem dekt vrijwel het hele land. Hetzelfde geldt voor veel andere Westerse landen. Toch kunnen mapcodes hier wel praktisch zijn. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf de ingang van de parkeerplaats van een groot industrieterrein precies wil aanwijzen.

Echt zinvol worden mapcodes op plekken waar postcodes maar een beperkt gebied beslaan. Of in landen waar straatnamen volledig ontbreken. De code kan daar een simpel alternatief zijn voor een omslachtige omschrijving als ‘linksaf bij de grote boom, ongeveer 300 meter rechtdoor tot na het grote huis’.

Wat wil TomTom hiermee?

Hoewel de mapcode-software is bedacht door de oprichters van TomTom, is het systeem nu in handen van de Mapcode Foundation, die losstaat van het navigatiebedrijf. Volgens directeur Kewal Shienmar van de stichting, heeft TomTom de techniek beschikbaar gesteld om mapcodes publiek beschikbaar te kunnen maken. De broncode is open source en dus gratis voor iedereen beschikbaar.

Verdwijnt de postcode?

Wie weet. In Zuid-Afrika wordt al post bezorgd aan de hand van mapcodes. Maar een echte doorbraak is afhankelijk van of de concurrentie ook met het systeem wil werken. Shienmar van de Mapcode Foundation heeft goede hoop. „Momenteel kunnen zo’n 60 miljoen TomTom-apparaten al met mapcode overweg. Wij zijn nu in gesprek met een aantal concurrenten van TomTom en regeringen in onder meer Azië en Afrika om te zien of zij het systeem ook zouden willen implementeren.”

    • Harrison van der Vliet