Hoe verkoop je de racefiets van topsprinter Sagan het best?

ALBI - Slowaak Peter Sagan (M) en John Degenkolb (R) sprinten over de eindstreep van de 7e etappe van Montpellier naar Albi tijdens de Tour de France. ANP BAS CZERWINSKI Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Business Analyst
Bedrijf: Cannondale, producent van racefietsen
Wat opvalt aan de vacature: Je moet ‘likable’ zijn

Wat doe je dan eigenlijk?

“Uitvogelen waar het geld wordt verdiend en waar niet”, aldus financieel directeur Michel van den Bogaard. Geld verdient Cannondale natuurlijk met racefietsen, mountainbikes en de steeds populairder wordende e-bikes (fietsen met een motortje). Zo’n 130.000 fietsen per jaar worden er verkocht. Maar welke promotie-actie werkt en op welke modellen succesvol korting gegeven kan worden, dat analyseer jij.

Met die kennis stap je naar collega’s. Voor hen maak je inzichtelijk wat werkt, welke kosten er gemaakt dienen te worden en help je ze bij het nemen van financiële en commerciële beslissingen. “Eigenlijk zet je data om in informatie, en informatie om in inzichten”, zegt Van den Bogaard.

Minstens zo belangrijk als het analyseren is dat je zelf met nieuwe plannen komt. “We zijn relatief klein en groeien relatief hard”, zegt Van den Bogaard. “Dus we hopen dat je zelf commerciële suggesties gaat doen”. Een plan voor het sponsoren van een wielerploeg? Als ze niet al een ploeg sponsorden zou jij dat zo mogen indienen.

Wat verdient dat?

Tussen de 60.000 en 80.000 euro bruto per jaar. Geen auto van de zaak, “maar wel een fiets”, zegt Van den Bogaard lachend. Je krijgt hem niet helemaal cadeau, maar wel met flinke korting. En het zou zomaar kunnen dat je een keer topsprinter Peter Sagan tegenkomt, al wordt die kans een stuk kleiner nu hij bij Tinkoff heeft getekend. De afgelopen jaren fietste hij in dienst van Cannondale.

Waarom zoeken ze iemand?

Het is een nieuwe baan, die ontstaan is doordat het bedrijf groeit.

Wat voor collega moet je zijn?

Een fitte. “Of het nou dankzij boksen, fietsen of hardlopen is”, zegt Van den Bogaard. Want je toekomstige collega’s zijn zonder uitzondering sportief. Geregeld wordt er meegedaan aan evenementen zoals de bedrijvenrace van de Amstel Gold Race.

En om in de sportterminologie te blijven, je moet ook een coach zijn. Want de collega’s aan wie je analyses laat zien, hebben daar niet altijd ervaring mee. “Je moet het ze dus kunnen uitleggen”, zegt Van den Bogaard. Dat mag ook best een beetje provocerend, want het is de bedoeling dat er dankzij jou vernieuwd wordt in het bedrijf.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

De groene trui van de Tour de France, die behoort al drie jaar Cannondale toe. Dat is dankzij Sagan, maar op zijn shirt staat de naam van jouw bedrijf. En langsgaan bij de Tour is een van de bedrijfsuitjes.

Niet alleen de wielerploeg doet het goed. Moederbedrijf Dorel maakte over het eerste half jaar 40 miljoen dollar winst, een stijging van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. En ook de omzet steeg met 9 procent.

Voorgangers heb je niet, dus de job moet je wel zelf kunnen invullen. Misschien brengt een rondje fietsen op de nieuwe racefiets inspiratie. Word je gelijk een beetje fit.

    • Sam de Voogt