Israël boycotten? Daar heb je ook een app voor

You are avoiding this product.” In een dikke rode balk op het scherm van je smartphone verschijnt de waarschuwing dat je dit product niet wil. De Buycott-app heeft zojuist de streepjescode van een blikje Coca-Cola gelezen.

Buycott is een Amerikaanse app. Je kunt er als consument campagnes voor of tegen bedrijven mee starten of steunen. De app is al meer dan een jaar gratis beschikbaar, maar werd door het conflict in Gaza opeens immens populair in Europa. De laatste weken hebben meer dan 50.000 Nederlanders Buycott gedownload.

De app werkt als volgt: via de camera van je telefoon wordt de streepjescode van een product gelezen. Vervolgens zoekt hij in de Buycott-database welke bedrijven dat product maken. Staat de fabrikant op de zwarte lijst van campagnes die je steunt, dan verschijnt de waarschuwing. Daaronder volgt uitleg.

Wat dat blikje Coca-Cola betreft: de producent is doelwit van de campagne Long live Palestine boycott Israel. Aanleiding: het Amerikaanse concern kocht in 2001 43 procent van het Israëlische mineraalwaterbedrijf Neviot. Wie deze pro-Palestinacampagne steunt, en dat op de Buycott-site heeft aangevinkt, moet Coca-Cola mijden, zegt de app.

Het aantal supporters van de Long live Palestine-campagne steeg afgelopen maand van 400 naar 220.000. Op de tweede plaats staat met ruim 119.000 boycotters Avoid Israeli Settlement Products.

Wie er precies achter deze campagnes schuilgaan, wordt op de Buycott-site niet duidelijk. Hun betrouwbaarheid, en die van hun informatie, is daardoor lastig te controleren.

Dat is niet het probleem van Ivan Pardo, de Amerikaan die de app ontwikkelde. Het zijn de gebruikers die de toon zetten en campagnes lanceren. Zijn idee was een moreel kompas te maken dat mensen tijdens het winkelen kunnen raadplegen. „Mensen kunnen zo met hun portemonnee een stem laten horen.”

Pardo’s oorspronkelijke bedoeling was dat gebruikers vooral aandacht zouden vestigen op positieve, ethisch verantwoorde bedrijven en daarvan producten gingen kopen. Maar boycot-acties blijken een stuk populairder.

    • Laura Debruyne