Water uit de fles is een miljardenbusiness, maar Nestlé mist de boot in Azië

Meer omzet voor Nestlé, winst valt tegen

Update 8.30 uur: Nestlé is volgens verwachting weer gegroeid in het eerste half jaar van 2014, blijkt uit de cijfersvanochtend. De omzet daalde met 4,8 procent, maar die daling kon Nestlé toeschrijven aan de sterke Zwitserse frank. Na correctie voor het valuta-effect kon Nestlé ondanks het naar eigen zeggen “volatiele handelsklimaat” een omzet van 43 miljard Zwitserse frank (ruim 35 miljard euro) noteren - een stijging van 4,7 procent. Vorig jaar was de stijging in dezelfde periode 4,1 procent. De omzet van Nestlé Waters steeg ook: met 6,1 procent tot 3,7 miljard Zwitserse frank.

De winst was iets lager dan verwacht: 4,6 miljard frank, ten opzichte van 5,1 miljard in dezelfde periode vorig jaar.

Het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé komt vandaag met cijfers. Een belangrijke tak is Nestlé Waters, maar daar heeft men nogal last van een imagocrisis.

Wat is er aan de hand?

In de documentaire Bottled Life die in 2012 in première ging (en vorig jaar bij Tegenlicht te zien was) krijgt Nestlé er nogal van langs.

Het bedrijf wordt beschuldigd van het uitputten van watervoorraden en laten dalen van grondwatervoorzieningen in Pakistan. De meeste impact heeft een oud fragment met uitspraken van topman Peter Brabeck-Letmathe waardoor iedereen de sterke indruk krijgt dat hij (in tegenstelling tot de VN) water niet als een mensenrecht ziet.

Verkoopt Nestlé daardoor minder?

De precieze effecten zijn onduidelijk. Analisten durven zich daar niet over uit te laten. Goed voor het imago is het in ieder geval niet. En Nestlé neemt de ophef tot op de dag van vandaag nog erg serieus. Wie op Google.nl zoekt naar Bottled Life krijgt eerst een advertentie van Nestlé te zien die doorlinkt naar een ontkenning van de beschuldigingen.

En topman Peter Brabeck-Letmathe heeft het er maar druk mee. Op Linkedin plaats hij de ene na de andere post over dat toegang tot water wél een mensenrecht is. Maar water om de auto te wassen of het zwembad te vullen niet.

Heeft Nestlé wat te verliezen op watergebied?

De verkoop van water was vorig jaar goed voor 7 procent van de omzet, oftewel 5,5 miljard euro (6,7 miljard Zwitserse frank). Tien procent van de winst van Nestlé komt van de watertak.


Onder de paraplu van Nestlé valt wereldwijd een hele trits merken: 59 in totaal. Naast die onder de eigen naam als Nestlé Pure Life horen ook powerhouses als Perrier, Vitel, San Pellegrino en het in Amerika grote Poland Spring erbij.

Is Nestlé eigenlijk de grootste waterverkoper ter wereld?

Nee. Tenminste niet als je het marktonderzoeker Euromonitor vraagt. Maar het scheelt niet veel.

Nestlé is naar eigen zeggen marktleider in onder meer de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Italië , Pakistan, Thailand en Zuid-Korea.

Wat brengt de toekomst?

De komende vijf jaar wordt wereldwijd een enorme groei van de verkoop van water voorspeld.

Maar dat betekent niet noodzakelijk dat Nestlé daar veel van zal profiteren. De groei van de wereldwijde watermarkt tot 2018 zal in grote mate in Azië plaatsvinden (China voorop, gevolgd door India en Indonesië). En concurrent Danone (van onder meer Evian en het Chinese Mizone) is daar volgens analist Hope Lee van Euromonitor veel beter gepositioneerd.

Is er eigenlijk ook nog goed nieuws?

Ja. Met Nestlé als concern (denk L’Oréal en Nescafé) gaat het goed. Uit data van Bloomberg blijkt dat analisten verwachten dat het aandeel de komende tijd gaat stijgen. Slechts vier van de 38 analisten adviseren: verkoop je aandelen.

En met Nestlé Waters gaat het ook weer niet zo dramatisch. Analist Hope Lee noemt het toekomstbeeld “uitdagend” maar ziet ook kansen. In de VS vindt een “premiumisation” van de markt plaats. En met merken als San Pellegrino en Perrier kan het daar perfect op inspelen.

Bovendien heeft Nestlé een nieuwe markt ontdekt: die van het water voor kinderen. Zowel de merken Aquarel en Pure Life wrijven er bij ouders graag in hoe belangrijk water voor een kind is. En de kids zelf worden gelokt met plaatjes van Looney Tunes-karakters.

    • Camil Driessen