Nestlé doet het goed, maar zit nog wel met die waterkwestie

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé is geheel volgens verwachting weer gegroeid. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet met 4,7 procent, tot ruim 35 miljard euro. De omzet van Nestlé Waters steeg ook: met 6,1 procent. Juist de watertak is belangrijk voor het concern – ook vanwege een imagoprobleem.

In de documentaire Bottled Life die in 2012 in première ging (en vorig jaar bij Tegenlicht te zien was) wordt Nestlé ervan beschuldigd dat het in Pakistan watervoorraden uitput en het grondwaterpeil laat dalen.

De meeste impact heeft een oud fragment met uitspraken van topman Peter Brabeck-Letmathe waardoor iedereen de sterke indruk krijgt dat hij – in tegenstelling tot de Verenigde Naties – water niet als een mensenrecht ziet.

Nestlé neemt de ophef tot op de dag van vandaag zeer serieus. Wie op Google.nl zoekt naar Bottled Life krijgt als eerste een advertentie van het concern te zien die doorlinkt naar een ontkenning van de beschuldigingen.

Topman Peter Brabeck-Letmathe heeft het er nog steeds maar druk mee. Op Linkedin plaats hij de ene na de andere post met als boodschap dat toegang tot water wél een mensenrecht is. (Maar water om de auto te wassen of het zwembad te vullen is dat niet).

Tien procent van de winst van Nestlé komt van de watertak. Onder de paraplu van Nestlé vallen wereldwijd 59 merken, waaronder naast Nestlé Pure Life ook Perrier, Vitel, San Pellegrino en het in de Verenigde Staten grote Poland Spring.

Nestlé is naar eigen zeggen marktleider in onder meer de VS, Frankrijk, Duitsland, Italië, Pakistan, Thailand en Zuid-Korea. De komende vijf jaar wordt wereldwijd een enorme groei van de verkoop van flessenwater voorspeld. Maar dat betekent niet per se dat Nestlé daar veel van zal profiteren. Want de watermarkt tot 2018 zal vooral in Azië groeien (China voorop, gevolgd door India en Indonesië).

Concurrent Danone (van onder meer Evian en het Chinese Mizone) heeft daar volgens analist Hope Lee van Euromonitor een veel betere positie.

Met Nestlé Waters gaat het ook weer niet dramatisch. Analist Hope Lee noemt het toekomstbeeld „uitdagend”, maar hij ziet ook kansen. In de Verenigde Staten groeit de markt voor ‘premium’ bronwater: exclusievere, duurdere producten. En met merken als San Pellegrino en Perrier kan Nestlé daar goed op inspelen.

Bovendien heeft Nestlé een nieuwe markt ontdekt: die van water voor kinderen. Zowel de merken Aquarel en Pure Life wrijven er bij ouders graag in hoe belangrijk water voor een kind is. De kids zelf worden gelokt met plaatjes van Looney Tunes-personages.

    • Camil Driessen