Waarom Zynga nu écht een nieuwe Farmville nodig heeft

Foto Flickr.com/idlepines

Akkers beplanten, bewateren en op het juiste moment oogsten: miljoenen mensen deden het een paar jaar geleden dag in, dag uit. Op Facebook dan. In het spelletje Farmville. Voor de ontwikkelaar, het Amerikaanse gamebedrijf Zynga, bleek digitaal boertje spelen een goudmijn.

Inmiddels staan de zaken er voor de spelletjesmaker, die vandaag met kwartaalcijfers komt, beduidend minder goed voor. Zynga lijdt grote verliezen en heeft honderden werknemers moeten ontslaan. Wat is er misgegaan? En is er nog een weg terug?

Hoe gaat het met Zynga?

Niet al te best. De omzet van het bedrijf loopt al bijna twee jaar op rij terug en begin vorig jaar werd voor het laatst winst gemaakt.

Die slechte resultaten vertalen zich naar het vertrouwen onder beleggers. Ooit - toen er nog massaal werd getuinierd op Facebook - was een aandeel in het bedrijf bijna 15 dollar waard. Daar is weinig meer van over: momenteel schommelt de koers zo rond de 3 dollar.

Daar komt bij dat het aantal mensen dat Zynga-spelletjes speelt sinds begin vorig jaar bijna is gehalveerd: van 53 miljoen toen naar 28 miljoen nu. In de lijst van de meest populaire iOS-spelletjes kwam afgelopen maand überhaupt geen Zynga-game voor.

Vorig jaar moest het bedrijf vanwege de tegenvallende resultaten al ruim vijfhonderd van zijn bijna drieduizend werknemers ontslaan in een poging kosten te drukken. Begin dit jaar gingen er nog eens driehonderd mensen uit.

Hoe kan dat?

De voornaamste reden is dat het Zynga sinds Farmville niet meer is gelukt om een echte hit te scoren. En dat het bedrijf er nog niet goed in is geslaagd de overstap te maken van ‘social’ gaming naar mobiele games - een markt die de komende jaren alleen maar groter wordt:

Belangrijke concurrenten van Zynga lukt dat wél. Neem King Digital, maker van succesgame Candy Crush Saga. Na eerst op Facebook Farmville te hebben ingehaald als meest gespeelde spelletje, verscheen al snel ook een mobiele versie. Die vervolgens honderden miljoenen keren werd gedownload.

En Zynga heeft nog een probleem: de tactiek die ten tijde van Farmville nog werkte - het opkopen van de originele ontwikkelaar - heeft daarna geen grote successen meer opgeleverd. De basis voor Farmville werd gelegd door ontwikkelaar MyMiniLife, die Zynga in 2009 opkocht.

Latere overnames bleken minder succesvol. Of pakten desastreus uit. Zegt Draw Something je nog iets? In 2012 mateloos populair. Gevolg: Zynga kocht snel ontwikkelaar OMGPOP. Voor 200 miljoen dollar (150 miljoen euro). Een paar maanden later speelde niemand het meer.

OMGPOP is inmiddels opgeheven. Een dure mislukking, die volgens game-analist Will Luton 528.000 dollar per dag heeft gekost.

Twitter avatar will_luton Will Luton Costing $200m and closing 379 days after acquisition, OMGPOP cost Zynga $528k a day.

Dat Zynga desondanks nog steeds in de aanpak gelooft, blijkt uit het feit dat het bedrijf eerder dit jaar de Britse ontwikkelaar NaturalMotion - maker van het populaire Clumsy Ninja - heeft overgenomen. Kosten: 527 miljoen dollar.

Gaat het helpen?

Dat zal moeten blijken. Met de overname van NaturalMotion heeft Zynga een duidelijke koersverandering ingezet: weg van Facebook en richting de mobiele telefoon. Het bedrijf moet wel. Vorig jaar kwam 75 procent van de omzet nog bij Facebook vandaan. Ter vergelijking: voor King Digital was dat ‘slechts’ 30 procent.

Een aantal stappen is inmiddels gezet. In maart verscheen een grote update voor poker-app Zynga Poker. En in april kwam Farmville 2 uit, een nieuwe variant van het spel die - volgens Zynga - volledig voor de smartphone is ontwikkeld en volgens The New York Times wel eens de beste versie tot nu toe zou kunnen zijn.

Maar wat natuurlijk echt zou helpen, is een nieuwe mobiele monsterhit. Zoiets bijvoorbeeld: