Naar de Efteling of winkelen?

Kleine winkels hebben het moeilijk, maar outletcentra breiden juist fors uit. Designer Outlet Roermond verwacht dit jaar 5,1 miljoen bezoekers.

Foto’s Bas Czerwinski, Hollandse Hoogte, ANP

Het geheim van outletcentra zit ’m niet alleen in de verkoop van grote merken voor lage prijzen, zegt directeur Marc Bauwens van Designer Outlet Roermond. „Wij verkopen een beleving. Een dagje uit.”

Vandaar de aangeharkte perkjes met verse bloemen, de kauwgomvrije bestrating, de overdekte speeltuin en de marmeren toiletten.

Kleine winkels kampen al jaren met de gevolgen van de economische crisis. Mensen geven nog altijd minder uit dan voor de recessie. En wat ze kopen, bestellen ze in toenemende mate online. De leegstand in winkelstraten neemt alsmaar toe.

Outletcentra daarentegen breiden alleen maar uit. En hoe. Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad, dat in 2001 is geopend, wordt 8.000 vierkante meter groter, waarmee het winkeloppervlak op 34.500 vierkante meter komt. Er komen de komende jaren 30 tot 45 nieuwe winkels bij het huidige aantal van honderd.

Ook Designer Outlet Roermond heeft uitbreidingsplannen. Het grootste outletcentrum van het Europese vasteland wil van 35.000 naar 50.000 vierkante meter. Dat betekent zo’n zeventig nieuwe winkels. Nu telt Outlet Roermond, dat eveneens in 2001 startte, er honderdvijftig.

Ook Rosada Fashion Outlet in Roosendaal in Brabant wil 8.000 vierkante meter groter, en telt dan zo’n honderd winkels. Rosada is de jongste van de drie – het opende in 2006.

De winkelcentra doen geen uitspraken over jaarlijks omzetten. Wel over bezoekersaantallen. Designer Outlet Roermond verwacht dit jaar 5,1 miljoen klanten te trekken. Vorig jaar waren dat er 4,7 miljoen. Batavia Stad trekt 2,3 miljoen bezoekers, Rosada verwacht dit jaar de grens van 1 miljoen te passeren.

Hoe meer omzet, hoe meer huur

De drie Nederlandse outletcentra hebben Britse eigenaren. Roermond is in handen van McArthurGlen, Batavia Stad is begin dit jaar overgenomen door Meyer Bergman en Rosada is eind 2012 gekocht door Resolution Real Estate Advisors.

De vastgoedeigenaren verhuren de winkelpanden aan merken. Zij rekenen geen vaste huurprijzen, zoals in de traditionele detailhandel. De huurprijs in outletcentra is vooral gerelateerd aan de omzet: hoe meer omzet, hoe meer huur.

„Dat is een win-winsituatie”, zegt directeur Patrick Jansen van Batavia Stad. „Als het merk het goed doet, is dat goed voor het merk, maar ook voor de vastgoedeigenaar.” De gezamenlijke belangen zorgen voor een nauwe samenwerking.

In een outletcentrum geven merken minimaal 30 procent korting. Producten moeten bovendien minstens drie maanden in ‘gewone’ winkels hebben gehangen. Jansen: „Als de wintercollectie in september wordt uitgeleverd, is die hier in december te koop. Je kunt bij ons dus in het seizoen terecht, wij zijn er niet voor de early adaptor.”

Chinezen en Russen

Volgens retaildeskundige Cor Molenaar voorzien outletcentra in de behoefte van de consument. „Die wil lekker rondlopen, niet te veel betalen en een terrasje pakken.” Ook hij spreekt van „een dagje uit”. De outletcentra concurreren evengoed met pretparken als met winkels in binnensteden.

Rosada richt zich met merken als Esprit, Jack & Jones en Only met name op het middensegment, terwijl het in Roermond niet luxe genoeg kan. Bauwens: „Wij hebben een onklopbare merkenportefeuille.” Hij somt op: „Prada, Gucci, Armani, Dolce & Gabbana, Michael Kors, Todds, Burberry. Topdesigners hebben een ongelooflijke aantrekkingskracht.” Ook Batavia Stad schuift steeds meer op naar luxemerken.

Outletcentra mikken op welgestelde Nederlanders. „Maar we willen vooral meer internationale toeristen trekken”, zegt Jansen. Chinezen, Russen, Brazilianen, Indonesiërs. Batavia Stad werkt al samen met Chinese touroperators. „Die gaan naar de Zaanse Schans, Muiderslot én Batavia Stad.”

Roermond trekt jaarlijks 150.000 Chinezen. Bauwens voorziet een stijging. „De middenklasse groeit.”

De drie outletcentra beconcurreren elkaar nauwelijks. Ze liggen op zo’n anderhalf à twee uur rijden van elkaar vandaan. De plannen voor nieuwe koopjeswinkelcentra, bijvoorbeeld in Halfweg (tussen Amsterdam en Haarlem) en in Zevenaar (bij Arnhem), worden nauwlettend gevolgd.

De komst van de nieuwe centra is niet onomstreden. Er zijn veel bezwaren van winkeliers in de omgeving. In Halfweg is de komst van Sugar City uitgesteld tot 2017.

Patrick Jansen van Batavia Stad maakt zich hoe dan ook weinig zorgen: „Wij zijn inmiddels van een dermate grote omvang dat het lastig wordt hier iets tegenover te stellen.”

    • Barbara Rijlaarsdam