Waar zijn de latino’s in Hollywood?

Amerikanen met een Latijns-Amerikaanse achtergrond kopen jaarlijks een kwart van alle bioscoopkaartjes in de Verenigde Staten. Is het dan niet gek dat van alle acteurs met sprekende rollen maar 5 procent latino is? Volgens Quartz laat Hollywood hierdoor miljoenen dollars liggen in kaartverkoop.

Deze onjuiste voorstelling – bijna iedereen is blank in de fictieve wereld van de film (en andere vormen van populaire cultuur) – benadrukt en bevestigt ongelijkheid, schrijft de site.

En als dat filmstudio’s niet kan overtuigen, moeten ze maar eens gaan nadenken over de financiële kant van het inzetten van acteurs van meer verschillende etnische afkomst. De Latijns-Amerikaanse gemeenschap in de VS heeft op jaarbasis meer dan 1.000 miljard dollar te besteden.

De USC Annenberg School for Communication & Journalism heeft een jaar lang alle ‘sprekende personages’ in Amerikaanse films geturfd: 74 procent van hen is blank, 14 procent zwart. Latino’s en Aziatische Amerikanen blijven onder de 5 procent.

Onder bioscoopbezoekers zijn die verhoudingen heel anders, becijferde de Motion Picture Association of America: slechts iets meer dan de helft (54 procent) is blank, een kwart Latijns-Amerikaans en 13 procent zwart.

Als de statistieken van Quartz kloppen heeft de latino-gemeenschap ook nog eens de macht om films tot een flop of een succes te maken. Van de meest recente kaskrakers waren zij verantwoordelijk voor meer dan eenvijfde van alle kaartjes. In Hollywood kan dat veel uitmaken.

    • Hans Klis