De verdraaide werkelijkheid

Hannes Nienhüser maakt een kloof tussen wat je weet en wat je ervaart. Wat vertrouwd lijkt, is het niet.

Beeld Hannes Nienhüser

Hannes Nienhüser heeft in de kelder van Artez Enschede een installatie gemaakt die je langzaam overmeestert. Het begint als de buitenkant van een huis: tuintje, plastic zwembadje, muren, een raam, openstaande deur. Huisnummer 0,9.

Leuk, denk je, 0,9.

Binnen is een zithoekje met een bureau en vloerkleedje rond een echt metalen putrooster. Een draaiende ventilator blaast geen lucht uit. Een slordig gekleid paardje kijkt naar een voorbeeldfoto in een kunstboek van een echt paard.

Op een kastje staat een kamerplant met bladeren in camouflagestijl. Daaronder op een plankje een vol pak halfvolle melk en een halfvol pak volle melk.

Het begint door te dringen hoe hier de werkelijkheid komisch verdraaid wordt. „Het idee was dat je niet weet of het een expositie is of een woonkamer”, zegt Hannes Nienhüser (Duitsland, 25) die in Enschede afstudeerde als beeldhouwer. „Door de huiselijke context komt het dichterbij. Je ziet allemaal dingen die vertrouwd lijken, maar die niet kloppen. Ik maak een kloof tussen wat je weet en wat je ervaart. Je verwacht een ventilator waar lucht uitblaast en als je beter kijkt, zie je dat het niet klopt. Dan ontstaat in je hoofd een tussenruimte. Als het voorwerp zijn nut of functie niet meer heeft, dan zie je alleen nog het object en begin je misschien na te denken. De discrepantie tussen wat je weet en wat je ziet, maakt het ook een beetje grappig.”

    • Dirk Limburg