Ben jij voor de NVJ het zakelijk geweten van de journalistiek?

DEN HAAG - Minister-president Mark Rutte (3eL) staat de pers te woord in de Tweede Kamer. ANP MARTIJN BEEKMAN Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Zakelijk leider en Manager bedrijfsvoering
Bedrijf: De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)
Wat opvalt aan de vacature: Je hoeft geen journalist te zijn.

Wat doe je dan eigenlijk?

Het zakelijke geweten van de vakbond, dat ben je. Daaronder vallen basistaken, zoals het aansturen van tien medewerkers, zodat zij de financiële huishouding en ICT regelen. Dat het ledenbestand op orde is. Dat leden bijvoorbeeld perskaarten ontvangen. Maar je bepaalt ook samen met Algemeen Secretaris Thomas Bruning het beleid van de beroepsvereniging voor Nederlandse journalisten.

“We willen over drie jaar nog steeds een sterke speler zijn in de media”, zegt Bruning. Daarom ontwikkelen jullie samen plannen om een grotere doelgroep aan te spreken, dienstverlening aan de huidige leden te verbeteren en andere manieren te verzinnen om de toekomst van de organisatie te verzekeren. En jij bepaalt mede de prioriteiten en of er geld is voor al die plannen.

Intussen profiteert de gehele organisatie van jouw werk. Jij maakt van alles (mede) mogelijk: het magazine en de website Villamedia, de Nacht van de Journalistiek en juridische bijstand voor journalisten.

Wat verdient dat?

Afhankelijk van competenties en ervaring zo rond de 5.000 euro bruto per maand. Telefoon en laptop zijn inbegrepen. En je krijgt een mooie werkplek in het centrum van Amsterdam. Op kantoor vind je bovendien altijd je favoriete krant, welke dat dan ook is. Je krijgt alleen geen abonnement cadeau.

Waarom zoeken ze iemand?

De huidige zakelijk leider heeft een baan bij een ander bedrijf aangenomen.

Wat voor collega moet je zijn?

Een echte manager. Ja, het is fijn als je affiniteit hebt met journalistiek – dat je begrijpt hoe journalisten denken – maar het zakelijke en financiële aspect is belangrijker, geeft Bruning aan. “Je moet veranderingen, ook qua personeel, niet uit de weg gaan. Zo kan je de organisatie verbeteren.”

Zorgvuldig zijn en collega’s op hun verantwoordelijkheden wijzen is ook belangrijk. “Want je zult mensen in de organisatie tegenkomen die niet altijd even ordelijk zijn”, zegt Bruning.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

De journalistiek is nou niet bepaald een groeimarkt. De NVJ ondervindt daar ook de gevolgen van. “Maar dat is juist ook de uitdaging”, zegt Bruning. “Om ondanks de moeilijke omstandigheden toch een sterke positie te behouden.”

Daarvoor moet je wel zelf de handen uit de mouwen steken. Kom je uit een grote organisatie en ben je gewend dat zaken uitbesteed kunnen worden, dan kun je beter iets anders zoeken.

Zie de krimpende markt als een voordeel: de zakelijke kant van de journalistiek speelt een steeds belangrijkere rol. En jij dus ook.

    • Sam de Voogt