Macau trekt naast gokkers ook hotelketens aan

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Grote Amerikaanse hotelketens gaan de strijd aan met Aziatische concurrenten om een stuk van de taart in Macau, schrijft Asia Nikkei Review. Want het land is populair onder reizigers en belangrijker nog: gokkers.

Ketens als Starwood Hotels and Resorts Worldwide (bekend van de Sheraton en Westin hotels), Hilton Worldwide en Hyatt Hotels Corporation ontwikkelen nieuwe diensten (zoals apps) om gasten en evenementen aan te trekken en beter van dienst te zijn. Deze bedrijven zagen de afgelopen jaren het aantal bezoekers sterk stijgen in Macau. Het land wordt steeds populairder vanwege de handige ligging voor zowel Aziatische als Westerse zakenreizigers. En ook de casino’s trekken er veel bezoek.

Maar de Westerse hotelketens zijn niet de enige die kansen zien in Macau. Ook regionale ketens is het niet ontgaan dat het land een van de grootste gokcentra ter wereld is. Meer dan negentig procent van de bezoekers van Macau in 2013 komen uit China en Hong Kong. Het stopt de regering van Macau in ieder geval niet om op hotelconventies in Europa en de Verenigde Staten nieuwe investeerders en bedrijven het land binnen te lokken.

Alibaba consolideert plek in entertainmentindustrie

In de aanloop naar de aangekondigde beursgang op Wall Street, schudt Alibaba de boel op. De Chinese internetgigant zette Zhang Qiang aan het hoofd van hun recente aankoop Chinavision en doopte het mediabedrijf om naar Alibaba Pictures Group, meldt South China Morning Post.

Met Chinavision - dat een rijk assortiment aan Chinese films en series heeft - en een recente deal met Lions Gate Entertainment om Amerikaanse films aan te kunnen bieden op de Chinese markt positioneert Alibaba zich als een grote speler in de binnenlandse entertainmentmarkt. Een logische zet, oordeelt The Wall Street Journal, voor een bedrijf dat in 2013 meer dan 248 miljard dollar aan inkomsten had.

Want hoe verdien je nog meer geld? Je wordt de Netflix van China, een markt met potentieel 1,4 miljard betalende kijkers.

Samenwerking moet OLED voor tablets lucratief maken

Panasonic, Sony, Japan Display, en Innovation Network Corp. of Japan investeren 20 miljard yen (145 miljoen euro) in een proef om samen op grote en goedkope schaal OLED-schermen te produceren in 2015. Volgens Asia Nikkei Review willen de bedrijven drie jaar later de producten - onder de naam Joled - op de markt brengen.

Wat is het verschil tussen een LED en een OLED? Een uitgebreide uitleg hier. Een kort overzicht van de verschillen hieronder:

Joled wil schermen maken van tablets, televisieschermen en laptops voor bedrijven als Apple. Hoewel Zuid-Koreaanse fabrikanten als Samsung en LG al OLED-technologie gebruiken voor televisies, is er nog geen goedkoop en snel productieproces voor kleinere schermen.

Naar verwachting groeit de markt voor OLED-panelen dit jaar naar zo’n 12,7 miljard dollar. In 2020 zal dat twee keer zoveel worden dankzij de vraag voor tablets en laptops. Panasonic, Sony, Japan Display, en Innovation Network Corp. of Japan hopen op tijd ingesprongen te zijn in deze lucratieve markt.