Grip krijgen op ongrijpbare variabelen

Dat je mannetje kan rennen, springen en schieten is niet bijzonder. Maar de omgevingen – desolate infographicslandschappen van grafieken en staafdiagrammen – zijn dat wél. En het bijzonderst is dat je tegelijk met het mannetje ook die landschappen bestuurt. Bij elke stap naar rechts schuift bijvoorbeeld een blok iets hoger. Of bij je sprong verschuift de vloer. De omgevingseffecten liggen niet vast, waardoor het spel in elke scène tot experimenteren dwingt. Dat wordt complex, zeker als ook schermaanrakingen en het kantelen van de PlayStation Vita als input gaan gelden. Het vernuftige van de puzzels verzacht de frustratie, terwijl de fraaie kleurveranderingen en tranceachtige soundtrack de volharding sterken. Metrico’s presentatie is kaal, zonder verhaal, waardoor het gissen blijft naar de precieze betekenis ervan. Is dit de nachtmerrie van een overspannen beurshandelaar? Of, meer algemeen, gaat het over een mens die grip zoekt op de ongrijpbare variabelen in zijn leven? Eén ding is zeker: zoiets als Metrico heb je nog niet beleefd.

    • Jurjen Tiersma